چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر پیشبرد کسب و کارهای کشاورزی به سمت بازارهای آنلاین از روش نقشه های شناختی فازی، که یکی از مهم ترین تکنیک های نگاشت عوامل اثرگذار بر پدیده هاست، انجام گرفت. برای تشکیل تیم خبره، از صاحبان کسب و کارهای کشاورزی و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مشهد استفاده شد. در ابتدا، بیست عامل مهم از پیشبردها و موانع موجود در جهت حرکت کسب و کارهای کشاورزی به سمت بازارهای آنلاین شناسایی شد، سپس با غربالگری توسط تیم خبره، از میان این عوامل ده عامل نهایی انتخاب و در فاز بعدی، این ده عامل وارد فرایند نقشه شناختی فازی شدند. بر اساس نتایج به دست آمده از این تکنیک، مهم ترین عوامل اثرگذار بر پیشبرد کسب و کارهای کشاورزی به سمت بازارهای اینترنتی عبارت بودند از: نبود شبکه های استاندارد اینترنت، سیاست های تشویقی دولت، نداشتن نام تجاری مناسب و کمبود فناوری. در صورت تامین و بهبود این عوامل، اعتماد مشتریان به خرید الکترونیکی، جذب سرمایه گذار و جهانی شدن در کسب و کارهای کشاورزی میسر می شوند.
The present study aimed to identify the factors affecting the advancement of agricultural businesses towards online markets. In order to do this research، the method of fuzzy cognitive mapping، for mapping the factors affecting phenomena، was used. In order to form an expert team from agricultural business owners and experts from the Jihad-e-Agriculture Organization of Mashhad. At the outset، twenty important factors were identified from the obstacles and obstacles in moving agricultural businesses to online markets، then by screening by the expert team، ten of these factors were selected، and the next ten factors were selected. The process of cognitive mapping was fuzzy. According to the results obtained from this technique، the most important factors influencing the advancement of agricultural businesses towards internet markets were the lack of standard Internet networks، Government incentive policies، lack of proper brand and lack of technology. If these were to be financed and improved، will lead to customers' trust in electronic purchasing، investor attraction and globalization in agriculture and agricultural products.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتایج به دست آمده از این تکنیک، مهم ترین عوامل اثرگذار بر پیشبرد کسب و کارهای کشاورزی به سمت بازارهای اینترنتی عبارت بودند از: نبود شبکه های استاندارد اینترنت ، سیاست های تشویقی دولت ، نداشتن نام تجاری مناسب و کمبود فناوری.
از جمله کارکردهای اینترنت در کشاورزی می توان به توسعه اقتصادی مولدان کشاورزی و کمک به عمران اجتماعی ؛ گسترش شبکه های رسانه ای جدید؛ حذف واسطه ها و کاهش مستقیم قیمت ها، اجتماع مجازی و هماهنگی کشاورزان و فعالان این بخش و از همه مهم تر به ارائه اطلاعات سریع ، دقیق و به موقع به کشاورزان اشاره نمود(علویون و همکاران ١٣٩١).
(1392 پیشینة تحقیق در این بخش به برخی از مهم ترین تحقیقات داخلی و خارجی مرتبط با موضوع اشاره می شود: علویون و همکارانش (١٣٩١) در مقاله خود با عنوان"امکان سنجی بازاریابی الکترونیک برنج در شهرستان رشت " با در نظر گرفتن نظرات ٣٦٧ نفر از شالیکاران این شهرستان، به بررسی نقش فرهنگ فناوری اطلاعات، قانون و زیرساخت و پشتیبانی در تمایل شالیکاران به استفاده از دفاتر خدمات اینترنتی روستایی می پردازند و نتیجه می گیرند که در جامعه شالیکاران، مهارت اینترنت و تجربه استفاده از خدمات اینترنت دفاتر خدماتی و ارتباطی ، دو عامل تأثیرگذار در پذیرش بازاریابی الکترونیک می باشند، در صورتی که تحصیلات عاملی تاثیر گذار نبوده است .
روش تحقیق در این تحقیق برای شناسایی عوامل مؤثر بر پیشبرد کسب و کارهای کشاورزی به سمت بازارهای آنلاین از روش نقشه های شناختی فازی (FCM)٦ استفاده شد.
از این رو، در تحقیق حاضر لازم است عوامل مؤثر بر حرکت صاحبان کسب و کار های کشاورزی به سمت استفاده از بازارهای آنلاین شناسایی شود.