چکیده:
«توصیف و تحلیل تصورات قالبی» و «اعتماد اجتماعی زائرین نسبت به مردم مشهد» دو مولفه مهم و اثرگذار در روابط و تعاملات اجتماعی میزبان - میهمان به شمار می¬رود. داده¬ها با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسش¬نامه از نمونه¬ای مشتمل بر 310 نفر از زائرین جمع-آوری شده است. یافته¬ها نشان داد زائرین، مشهدی¬ها را افرادی خونگرم و خوش برخورد، صمیمی، متواضع، مهمان نواز، صبور (تصورات قالبی مثبت) و تا حدی باایمان و قانون¬مدار (در حد متوسط و خنثی) و هم¬چنین افرادی منفعت¬طلب و سودجو، خسیس و بی¬انصاف (تصورات قالبی منفی) می¬دانند. هم¬چنین اعتماد اجتماعی زائرین نسبت به مردم مشهد در حد متوسط است. برای آزمون فرضیات از تحلیل واریانس یک¬طرفه و رگرسیون چندگانه استفاده شده و نتایج حاصل نشان می¬دهد که تصورات قالبی زائرین با اعتماد اجتماعی آنها نسبت به مردم مشهد رابطه¬ای مثبت و معنادار داشته و از بین متغیرهای مورد بررسی بیش¬ترین تاثیر را بر اعتماد اجتماعی دارد. سایر عوامل تاثیرگذار شامل: قوم¬مداری، رضایت، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، جنسیت، وضعیت تاهل و قومیت می¬باشد. ضمنا متغیرهای جنسیت، محل سکونت، قومیت، رضایت و قوم¬مداری بر تصورات قالبی زائرین تاثیرگذارند.
Analyzing and describing “pilgrims’ stereotype imaginations” and “social confidence of pilgrims toward people LIVING in Mashhad” are the two important components in relationships and social interactions of the guest-host. Data were gathered through surveying، using a questionnaire. Statistical population included 310 pilgrims visiting the holy city of Mashhad. The results showed that pilgrims assume the people in Mashhad to be warm، sociable، kind، down to earth، hospitable، patient (positive stereotype imaginations) and to some extent religious and lawful (average or neutral level) and also profit-making، money lovers، stingy and mean، and unfair (negative stereotype imaginations). The level of pilgrims trust toward people in Mashhad was average. Using One-way Variable Analysis and Multiple Regression Methods، to check the hypotheses، showed that pilgrims’ stereotype imaginations had a positive meaningful relationship with the level of social confidence of people in Mashhad، and had the most effect among all measured variables. Other important، effective factors were ethnocentrism، satisfaction، social-economic status، gender، marital status، and ethnicity. Other variables that influenced stereotype imaginations of pilgrims included gender، place of residence، ethnicity، satisfaction، and ethnocentrism.