چکیده:
یکی از گروه¬های اجتماعی که در صدر اسلام شکل گرفت، قاریان یا قرّاء بودند که بعدها از درون آنان، جریانی موسوم به خوارج شکل گرفت. توجه ویژه قاریان به قرآن، به شکلی که آن-ها را از سایر طبقات جامعه متمایز میکرد، این سوال را به پیش میکشد که چگونه بخش قابل توجهی از قراء به تفکر قرآن بسندگی گراییدند؟ در این مجال تاثیری که دوران خلیفه دوم در رشد اندیشه «حسبنا کتاب الله» میان قاریان قرآن داشته است مورد بازخوانی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
. » 9 10 معاویه درباره آن قرائی نکـ: نصر بن مزاحم، 244؛ ابنسعد، 6/299؛ طبری، 3/291؛ ذهبی، 1/53.
به نظر میرسد تأکید خلیفه عمر نیز مبنی بر اینکه آموزش در ایالات به ویژه کوفه و بصره از محدوده قرآن مثلا به سنت کشیده نشود، 1 2 در این امر بیتأثیر نبوده است.
(ابنسعد، 6/10ـ11، 28، 193، 206، 209؛ طبری، 4/352؛ ابنالجزری، 1/458، 2/294) به نظر میرسد کسانی نیز که به همراه ابنمسعود در دفن ابوذر در ربذه حضور داشتند (نکـ: طبری، 4/309؛ ابناثیر، 3/134) یا دستکم بیشتر ایشان در زمره شاگردان او بودهاند.
(ابنسعد، 6/10ـ11، 28، 193، 206، 209؛ طبری، 4/352؛ ابنالجزری، 1/458، 2/294) به نظر میرسد کسانی نیز که به همراه ابنمسعود در دفن ابوذر در ربذه حضور داشتند (نکـ: طبری، 4/309؛ ابناثیر، 3/134) یا دستکم بیشتر ایشان در زمره شاگردان او بودهاند.
(ابنسعد، 4/91، 319، 6/125) در منابع از شاگردان برخی دیگر از صحابه نیز با عنوان اصحاب ذکری به میان آمده است که از جمله میتوان به اصحاب سلمان و اصحاب زید بن صوحان و همچنین اصحاب عمرو بن الحمق (الحمق) اشاره کرد.
در روایتی آمده است که عمر او را برای تعلیم فقه به شام فرستاد؛ ابنسعد، 2/352، 7/440، 441، 443، 446) در منابع عبدالرحمن بن ملجم مرادی و ابوبحریه عبدالله بن قیس سکونی کندی نیز به عنوان شاگردان قرائت او یاد شدهاند.
در روایتی آمده است که عمر او را برای تعلیم فقه به شام فرستاد؛ ابنسعد، 2/352، 7/440، 441، 443، 446) در منابع عبدالرحمن بن ملجم مرادی و ابوبحریه عبدالله بن قیس سکونی کندی نیز به عنوان شاگردان قرائت او یاد شدهاند.