چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی ارتباط امنیت» دلبستگی به مکان با مولفههای اقتصادی شهر است. استراتژی تحقیق از نوع همبستگی
مبتنی بر تحلیل محتوا بوده و به منظور جمعآوری دادههای حاصل از مطالعات میدانی از فن پرسشنامه استفاده شده است.
همچنین جامعه آماری تحقیق شهر قم میباشد.
نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد که امنیت بر اقتصاد شهری اثر مستقیم و غیرمستقیم دارد. بین دلبستگی به مکان و اقتصاد شهری
رابطه مستقیم وجود دارد. همچنین میان امنیت و دلبستگی به مکان رابطه مستقیم وجود داشته و ۲۵ درصد واریانس راهبردهای
دلبستگی به مکان را پیشبینی میکند. یافتههای دیگر تحقیق حاکی از آن دارد که در میان مولفههای سنجیده شده تاثیرگذارترین
مولفه امنیت» کیفیات بصری(۰.۹۸)؛ دلبستگی به زمان(۰۸۰)؛ و اقتصادشهری» حمل و نقل و دسترسی(۰.۶۴) میباشد.
خلاصه ماشینی:
دلبستگی به مکان مبنای نحوه ارتباط و تعامل عاطفی مثبت انسان با فضاست و به واسطه خصوصـیات فردی، جمعی ، فرهنگی و اجتماعی ایجاد می شود (١٩٩٢٥,Low &Altman ).
هم چنین دلبستگی به مکان بـا تـاثیر و تـاثر متقابـل کـنش هـا، اعتقادات، احساسات و آگاهی با مکـان مـرتبط اسـت (١٩٨٣٥٩,Kaminoff &Proshansky, Fabin )، بـه همـین سبب پرواضح است فضایی که دلبستگی مکانی بیشتری داشته باشد افراد در آن بیشتر حضور داشته و به طبـع آن اگـر فعالیت اقتصادی در آن صورت گیرد، موجب رونق اقتصادی آن نیز می گردد.
به صورتی که با توجه به هدف فوق، فرضیه های تحقیق به این صورت مطرح می گردد که به نظر می رسد امنیت به صورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجی دلبستگی بـه مکـان بـر اقتصاد شهری تاثیر می گذارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) احساس امنیت در فضای شهری اساسی ترین نیاز انسان به عنوان یک موجود اجتماعی ، تعامل و کنش متقابل با همنوعان خود است که به فضایی برای تبلور و نمود احتیاج دارد.
دلبستگی به مکان، رابطه نمادین ایجاد شده توسط افراد نسبت به مکان است که معنای احساسـی ، عـاطفی و فرهنگـی مشترکی به یک فضای خاص می دهد و مبنایی برای درک فرد و گروه نسبت به محیط اسـت (١٩٩٢,٥ ,Altman &Low ).
بین دلبستگی به مکان و اقتصاد شهری یک رابطه مستقیم (٠٨٤=β، ٥٨١=t) و رابطه کلی (٠٨٤=β،٥٨٢=t) وجود دارد و نیز مشاهده می شود کـه بـین امنیت و دلبستگی به مکان(٠٥١٦=β،٦١٥=t) یک رابطه مستقیم و یک رابطه کلی (٠٥١٦=β، ٦١١=t) وجـود دارد کـه همه این روابط از نظر آماری در سطح ٠٠١>p معنادار است .