چکیده:
مقبولیت اجتماعی را میتوان نوعی سرمایه نمادین قلمداد نمود که یکـی از زمینـههـای رشـد اجتماعی دوران کودکی است و شامل گرایش فرد به ارائه تصویری مطلوب از خویشـتن به دیگران است. کسب مقبولیت اجتماعی تمامی شئون زندگی و رفتار اجتماعی ما را در هر دو وضعیت کنشهای اجتماعی متقابل (روابط اجتماعی) و ساختارهای بزرگتر نهادهای اجتماعی تحت تأثیر قرار داده است. مقبولیت اجتماعی و کسب آن دارای آثار فراوانی برای افراد جامعه بوده و موجب نشاط اجتماعی میگردد. به همین دلیل مطالعه و بررسی عوامل تأثیرگذار بر مقبولیت اجتماعی میتواند بسیار کاربردی و مهم باشد. در این مقاله با استفاده از نظریه منش و میدان بوردیو به بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر مقبولیت اجتماعی پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد نسلهای دهه 50، 60 و 70 (18-47 سال) شهر تهران بوده که 400 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. همچنین دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه به روش میدانی گردآوری شده است. تحلیل داده نیز به وسیله نرمافزار اس پی اس اس و ایموس انجام گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه فرهنگی و ابعاد آن با مقبولیت اجتماعی رابطه و تأثیر معناداری وجود دارد. نتایج آزمون مدل ساختاری نشان میدهد که سرمایه فرهنگی تأثیر مستقیم (Beta:0/62) بر مقبولیت اجتماعی فرد دارد. همچنین سازه سرمایه فرهنگی توانسته 38 درصد از تغییرات سازه مقبولیت اجتماعی را تبیین نماید.
خلاصه ماشینی:
عمـوم جوانـان مايلنـد بداننـد: آيـا واقعـاً مـورد قبـول ديگـران هسـتند يـا نـه ؟ ميـزان اعتبـار آنـان بيـن دوسـتان و همسـالان چقـدر اسـت ؟ نـوع نـگاه جامعـه بـه شـخصيت آنهـا چگونه اســت ؟ چگونــه ميتــوان محبوبيــت و مقبوليــت شايســته اي در اجتمــاع بــه دســت آورد؟ اطــلاع از ايــن موضــوع، ميتوانــد درکيفيــت شــکل گيري شــخصيت آنــان اثرگــذار باشــد و گاه باعــث گامهـاي ارزشـمندي در راه تکامـل و تعالـي آنهـاگـردد.
Social Acceptability مختلـف بـا روشهـاي متفـاوت جهـت کسـب مقبوليـت اجتماعـي از آن بهـره ميبرنـد را ميتوان به مثابــه منــش و عــادتواره در افــراد در نظــر گرفــت کــه بخشــي از آن بــه مجموعــه انگيزههــاي روانـي فـرد و بخـش ديگـر بـه جامعه پذيـري فـرد و قـرار گرفتـن در شـرايط و موقعيت هـاي معينـي کـه در او شـکل ميگيـرد و درونـي ميشـود بسـتگي دارد.
در ايـن تحقيـق بـه ســرمايه نماديــن به عنــوان موتــور ايجــاد کننــده الگوهــاي بــاز در محيــط آموزشــي نگريســته شـده اسـت و سـرمايه نماديـن را بـراي بهبـود نظـام آموزشـيکشـور پيشـنهاد دادهکه ريشـه در نگرشهـاي اجتماعـي و تاريـخ فرهنگـي کشـور دارد.
چارچوب نظري در ايـن پژوهـش بـراي تحليـل رابطـه ميـان سـرمايه فرهنگـي و مقبوليـت اجتماعـي از نظريـه تلفيقـي بورديـو اسـتفاده شـده اسـت .
زيـرا به منزلـۀ سـرمايه فرهنگـي (عينيـت يافتـه يـا درونـي شـده) عمـل ميکننـد و تشـخص و تمايـزي بـه بـار ميآورنـد کـه بـا کميـاب و نـادر بـودن ابزارهـاي لازم بـراي تصـرف آنهـا تناسـب دارد و همچنيـن مشـروعيت و مقبوليتــي بــه بــار ميآورنــد کــه همانــا احســاس موجــه و معتبــر بــودن (چيســتي وکيســتي فـرد) و بـر حـق بـودن اسـت .