چکیده:
در جهان سنتهای گوناگونی حاکم است. با در این سنتها میتوان گفت آنها با
یکدیگر در ارتباط بوده، برخی به عنوان مقدمه و پیشنیاز دیگری و برخی، به عنوان
نتیجه با ابزار سنت دیگر مطرح هستند. یکی از این سنتها، تزیین است. سنت تزیین به
سنتی گفته میشود که با ظهورش آموری را نزد بشرزیبا جلوه میدهد. سنت تزیین به دو
دسته سنت تزیین مطلق و مقید نسبت به اهل حق و باطل قابل تقسیم است. هریک از
این اقسام، ابزارها و ویژگیهای خاصی دارند و به شکل متفاوتی ظهور میکنند.
خلاصه ماشینی:
2- سنت تزیین مطلق و ارتباط آن با سنتهای دیگر سنت تزیین مطلق، عمومیت داشته، برای ظهورش مقدمات یا پیشینه خاصی نیاز نیست، بلکه خداوند بنا به حکمت خویش، آن را ایجاد کرده تا بشر بتواند در این کره خاکی زندگی کند و به کمال نهایی خویش نایل گردد.
طبق تفسیری که برخی از مفسران، از جمله علامه طباطبایی و جوادی آملی، از آیه یاد شده دارند، چنین به نظر میرسد که موارد گفته شده در این آیه را باید جزء ابزار سنت تزیین مقید قرار داد (ر.
ممکن است در اینجا شبههای ایجاد شود که چرا خداوند چنین سنتی در مورد بشر قرار داده، تا او دچار سرگردانی گردد؟ در جواب باید گفت این سنت به عنوان مجازات اهل باطل است.
3-1- سنت تزیین مقید از دیدگاه قرآن در قرآن آیاتی وجود دارند که بیان میکنند برخی امور در پی عکس العمل انسان در برابر حق یا باطل، زینت داده میشود و نقش اساسی در هدایت و ضلالت فرد یا جامعه بازی میکند.
سنت تزیین نسبت به اهل باطل آیات مختلفی در قرآن، بر این نکته تأکید دارند که برخی اعمال زشت در برابر افراد و جوامع فاسد زینت داده میشود، در زیر به برخی از موارد اشاره میشود: الف.
بیان علامه طباطبایی و مرحوم طبرسی درباره تفسیر این آیه به وضوح بر چگونگی ارتباط سنت تزیین با سنت اضلال و استدراج دلالت میکند و روشن میشود که سنت تزیین مقید نسبت به اهل باطل به عنوان نتیجۀ سنت اضلال و استدراج میباشد.