چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ابعاد شایستگی اجتماعی، کیفیت زندگی و آشفتگی هیجانی دانش¬آموزان متوسطه کم¬خواب و پر¬خواب شهر چابهار به انجام شده است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش بررسی آن توصیفی و از نوع تحقیقات علی- مقایسه¬ای است. جامعه آماری آن را کلیه دانش¬آموزان متوسطه شهر چابهار تشکیل داده اند. نمونه آماری شامل 80 نفر از دانش آموزان کم خواب (40 نفر) و پر خواب (40 نفر) دوره متوسطه شهر چابهار بوده است، که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه شایستگی اجتماعی فلنر و همکاران (1990)، پرسشنامه کیفیت زندگی آلین لاین (2005) و پرسشنامه تحمل آشفتگی هیجانی سیمونز (2005) بوده است. به ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﻴﻴﻦ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ¬ها، از روش آﻟﻔﺎی ﻛﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده شد، ﻛﻪ ﻣﻘﺪار آﻟﻔﺎی آن برای همه پرسشنامه ها بیش از 7/0 بدست آمده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که: بین دانش¬آموزان کم¬خواب و پرخواب شهر چابهار از نظر مولفه های شایستگی اجتماعی(مهارت¬ها و توانایی¬های شناختی، مهارت¬های رفتاری، کفایت هیجانی و آمایه¬های انگیزشی)، مولفه های کیفیت زندگی(عملکرد جسمی، نقش جسمی، درد جسمی، سلامت عمومی، نشاط، کارکرد اجتماعی، نقش هیجانی و سلامت روانی) و مولفه های آشفتگی هیجانی(تحمل آشفتگی هیجانی، ارزیابی ذهنی آشفتگی، میزان توجه به هیجانات منفی در صورت وقوع و اقدام های تنظیم کننده برای تسکین آشفتگی) تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتـايج حاصل از اين تحقيق نشان داده است که : بين دانش آموزان کم خواب و پرخواب شهر چابهار از نظر مولفه هاي شايستگي اجتماعي(مهارت ها و تواناييهاي شـناختي، مهـارت هـاي رفتـاري، کفايـت هيجـاني و آمايـه هـاي انگيزشي)، مولفه هاي کيفيت زندگي(عملکرد جسمي ، نقش جسمي ، درد جسمي ، سـلامت عمـومي ، نشـاط ، کارکرد اجتماعي ، نقش هيجاني و سلامت رواني ) و مولفه هاي آشـفتگي هيجاني(تحمـل آشـفتگي هيجـاني ، ارزيابي ذهني آشفتگي ، ميزان توجه به هيجانات منفي در صـورت وقـوع و اقـدام هـاي تنظـيم کننـده بـراي تسکين آشفتگي ) تفاوت معناداري وجود دارد.
1 - Dream 2 - Psychological distress 3 -Gosling, Batterham, Christensen 4 - Kantola 5 - Quality of Life 6 -Marsia and donald 7 - Healey, Kales,Monroe,Bixler,Chamberlin, Soldatos 8 - Åkerstedt, Knutsson, Westerholm .
ابتدا ميان دانش آموزان متوسطه چابهار ٣٠٢ پرسشنامه اختلال خواب توزيع شد، سپس از بين آنها تعداد نمونه آماري شامل ٤٠ نفر از افراد دچار اختلال کم خوابي و نيز تعداد ٤٠ نفر افراد دچار اختلال پر خوابي بودند، به روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند و سپس پرسشنامه - هاي شايستگي اجتماعي ، کيفيت زندگي و آشفتگي هيجاني در اختيار آنها قرار داده شده و در نهايت پرسش نامه هاي هر دو گروه جمع آوري و اطلاعات توسط نرم افزار آماري Spss نسخه ٢٢ مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است .
پيشنهادات کاربردي نتايج اين تحقيق نشان داد که بين دانش آموزان کم خواب و پرخواب از نظر کيفيت زندگي ، شايستگي اجتماعي و آشفتگي هيجاني تفاوت وجود دارد.
Distress tolerance: Theory, Research, and Clinical Application, New York: Guilford Press.