چکیده:
نجم الدین رازی از عارفان برجسته ی ایرانی است که در اواخر قرن ششم و نیمه قرن هفتم می زیست . شعرا و نویسندگان بر حسب شرایط زمان و مقتضیات حیات خود رسالت خویش را که همانا فرهنگ سازی است به گونه های مختلف پیش می بردند ،نجم الدین رازی برای رسیدن به جامعه ای آرمانی و عاری از ظلم وستم نگرشی اسوه گرا ارائه می کند . با توجه به اوضاع و شرایط حکومت در زمان نجم الدین وی نمی توانست صراحتا از ارکان حکومت انتقاد کند بنابراین برای آنکه بتواند نصویری جامع از حکومت ارائه دهد و به نقد آن بپردازد پس از بیان برخی از ویژگی های حکومت داوود و سلیمان پادشاه را به جای ایشان می نشاند و بی آنکه معلوم کند منظورش از پادشاه کدامیک از فرمانروایان روزگار خویش است به صورت مطلق به ذکر وظایف پادشاه و وزیر و نکوهش لغزش ها و کجروی های حکومت و کارگزاران آن می پردازد .رعیت پروری و عدالت محوری را مهمترین رکن حکومت صالح می داند و معتقد است نظام هستی دستگاهی منظم و به هم پیوسته است که همگی برای معرفت جویی انسان آفریده شده است . از دیگر دغدغه های صاحب مرصاد العباد ساماندهی زندگی اجنماعی و مبارزه بابی عدالتی است که در جامعه آن روزگار بیداد می کند. وی برخلاف سایر عرفا و صوفیه در مسائل سیاسی و اجتماعی نظرات تامل برانگیز و ویژه ای دارد .
خلاصه ماشینی:
در این باره نویسنده ی کتاب ری باستان می گوید ((یکی از مصیبتهایی که مردم آن روزگار با آن دست به گریبان بوده اند موضوع اختلافات آرای دینی و شکوک مذهبی است و گویی از میان بلاد جهان قرعه ی فال این نوع منازعات را – بدان صورت که از آغاز پیدایی تا پایان آبادی آن دوام یافته و سرانجام سبب انهدام آن شده باشد – تنها به نام ری زدند )) (کریمیان ،1349 :59) بنابراین طبع لطیف نجم الدین بیش از دیگران از این آشوب ها آزرده می شد و به فکر چاره ای می افتد که از هر راه ممکن از این فتنه ها و خون ریزیها پیش گیری نماید گویا نگارش اثر رمزی و نمادین رساله الطیور نخستین واکنش نویسنده دربرابر این آشفتگی ها و ناهنجاریهای سیاسی و اجتماعی است .