چکیده:
در بازار رقابتی جدید مهم ترین فاکتور برای شرکت ها تقاضا برای کیفیت در جهت ادامه ی حیات آن ها در بازار جهانی روبه رشد است. مفهوم مدیریت کیفیت به عنوان پیامد رقابت شدید جهانی، توسعه یافته است. بسیاری از تحقیقات پیشین نشان داده که مدیریت کیفیت جامع ارتباط ویژه ای با عملکرد سازمانی دارد. هدف این مقاله بررسی مسائل مربوط به ارتباط میان مدیریت کیفیت جامع و عملکرد سازمانی است. این مقاله همچنین نیاز به وجود واسطه ای بنام یادگیری سازمانی را در ارتباط میان این دو مورد بحث قرار می دهد و پیش بینی می کند که مدیریت کیفیت جامع، یادگیری سازمانی و نیز عملکرد سازمان را تحت پوشش قرار می دهد. جامعه آماری این تحقیق شامل 368 نفر از کارکنان شرکت های تولیدی استان کرمانشاه می باشد که از بین آنها 188 نفر به صورت تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه در نیمسال اول سال 1396 انتخاب شدند. این پژوهش از نوع همبستگی است و نتایج حاصل از داده ها نشان داد که یادگیری سازمانی با متغیرهای مدیریت کیفیت و عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی اثر مدیریت کیفیت جامع و یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های تولیدی استان کرمانشاه مهدی جگروند 1 ، مهدی دریاکش2 1 گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران 2 گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران چکیده در بازار رقابتی جدید مهم ترین فاکتور برای شرکت ها تقاضا برای کیفیت در جهت ادامه ی حیات آن ها در بازار جهانی روبه رشد است.
موفقیت شرکت ها و سازمان ها تاثیر مثبت و مستقیمی بر رشد اقتصادی و پیشبرد آن ها در کشورهای در حال توسعه و نیز توسعه یافته دارد (Demirbag et al,2006) و اکثریت اقتصاد تمامی کشورها تحت تاثیر عملکرد شرکت های تولیدی قرار دارد (Acs, 1999) ، که شامل بحث ، بررسی و تجزیه و تحلیل فاکتورهای مربوط به عملکرد مثبت این شرکت ها و انتخاب منطقی شرکت های تولیدی به عنوان موضوع مورد بررسی است.
با این حال مطالعات اندکی در زمینه ی تاثیر TQM بر عملکرد سازمان از طریق تاثیر واسطه ای متغیر های استراتژیکی مختلفی همچون یادگیری سازمانی صورت گرفته است .
بنابراین سوالات تحقیق برای این مطالعه بدین ترتیب شکل میگیرند: آیا TQM و یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های تولیدی اثر میگذارند؟ آیا یادگیری سازمانی به عنوان عاملی واسطه ای و مهم بر ارتباط میان TQM و عملکرد شرکت های تولیدی در نظر گرفته میشود؟ ادبیات تحقیق براساس یافته های کارپین (Karpin, 1995) " فلسفه سازمان یادگیرنده، فلسفه استاندارد بسیاری از شرکتهای استرالیائی در آینده خواهد بود و مسیر اصلی این شرکتها، مواجه با تغییر و بحران است".