چکیده:
پرورش دانش آموزان انگیزمند و جهت مند و دارای رغبت شغلی مشخص و تثبیت شده از اهداف نظام آموزشی هر جامعه ای است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کارکرد اجرایی خودتنظیمی و انگیزش با رغبت شغلی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران انجام گردید. پژوهش حاضر بر روی 400 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه صورت گرفت. جهت بررسی رابطه بین خودتنظیمی و انگیزش با رغبت شغلی از پرسشنامه خودتنظیمی زیمرمن و پونز (1986)، پرسشنامه انگیزش هرمنس (1970) و پرسشنامه رغبت سنج تحصیلی و شغلی هالند (1958) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از طریق روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده گردید. نتیجهی حاصل شده حاکی از رابطهی معنیداری بین خودتنظیمی و انگیزش با رغبت شغلی میباشد. به این معنا که خودتنظیمی و انگیزش توانایی پیش بینی رغبت شغلی را در دانش آموزان دارند. به عبارت دیگر برای دست یابی به رغبت شغلی مشخص و روشن، دست یابی به خودتنظیمی و خودانگیختگی امری ضروری است.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه کارکرد اجرایی با انگیزش و رغبت های شغلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران سعید حیدریان 1 ، علی اکبر ارجمند نیا 2 ، غلامعلی لواسانی 3 1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی 2 عضو هیت علمی دانشگاه تهران 3 عضو هیت علمی دانشگاه تهران چکیده پرورش دانش آموزان انگیزمند و جهت مند و دارای رغبت شغلی مشخص و تثبیت شده از اهداف نظام آموزشی هر جامعه ای است.
بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کارکرد اجرایی خودتنظیمی و انگیزش با رغبت شغلی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران انجام گردید.
از جمله این پژوهشها میتوان به پژوهشهای محمدامینی (1387)، عابدینی، باقریان و کدخدایی (1389)، عباسیان فرد، بهرامی و احقر (1389)، علیبخشی و زارع (1389)، کدیور، جوادی و ساجدیان (1389)، کدیور، فرزاد و دستا (1391)، یاسمی نژاد، طاهری، گل محمدیان و احدی (1392)، شیردل، میرزائیان و حسن زاده (1392)، هوشمندجا، جوانمرد و مرعشی (1393)، کدیور (1382)، اعرابیان و همکاران (2004)، سبحانی نژاد و عابدی (1385)، پژوهش صمدی (1383)، عطارخامنه و سیف (1388)، شعری، شفیع آبادی و سودانی (1389) اشاره نمود که در همهی این پژوهشها بین خودتنظیمی و انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
پرسشنامه رغبت سنج تحصیلی-شغلی هالند<EndNote No="32" Text="Education and Career Interest Inventory gauge Holland"/> این پرسشنامه توسط جان هالند در سال 1958 تهیه شده و در طول 50 سال بررسی و مورد بازنگری قرارگرفت.