چکیده:
هدف اولیه استفاده از منشورینگ در آموزش عالی، ارتقای توسعه و موفقیت اساتید تازه کار بویژه در دو سال اول حرفه کاری آنهاست.پژوهش حاضر به شناسایی پیامدهای بکارگیری منتورینگ در راستای توانمندسازی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام پرداخته است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق تحلیل محتوا صورت گرفته و ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. برای انجام پژوهش حاضر با 20 نفر از اساتید و مطلعین نسبت به منتورینگ اعضای هیئت علمی مصاحبههای نیمهساختاریافتهای به عمل آمد. پس از مراجعه به خبرههای موضوع و مصاحبه اکتشافی با نمونههای هدفمند که به روش گلولهبرفی انتخاب شده بودند و رسیدن به سطح اشباع، دادههای به دست آمده به روش تحلیل محتوا کدگذاری شد و مقولات اصلی و زیرمقولات بدست آمد و مورد اعتباریابی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که پیامدهای بکارگیری منتورینگ برای اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام شامل 2 مقوله اصلی، 6 مقوله فرعی و 23 زیرمقوله و ویژگی است.
خلاصه ماشینی:
نتایج این جستجو نشان میدهد که منتورینگ ٣ به جزء اصلی برنامه های بهسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تبدیل شده است (٢٠١٤ ,Kohn).
در سال های اولیه کاری، یک عضو هیئت علمی درگیر جهت گیری و ادغام شدن با جامعه دانشگاهی، توسعه و ارتقای مهارت های تدریس و آموزش ، پژوهش و خدمت رسانی، ایجاد تعادل میان کار و زندگی، ایجاد شبکه های حرفه ای است از این رو موج شدید به استفاده از منتورینگ برای اساتید جوان فرصتی است تا این موانع بالقوه را به حوزه های پیشرفت تبدیل نمایند (٢٠٠٧ ,Yun Sorcinelli ).
همانطور که نتایج مصاحبه با مطلعین کلیدی این پژوهش نشان داد توانمندسازی اساتید در ویژگیهایی نظیر؛ کاهش آزمون و خطا، کاهش نگرانی و استرس ، ارتقای مهارت تصمیم گیری، ارتقای مهارت خودآگاهی، ارتقای مهارت های تدریس و ارتقای مهارت های پژوهشی اعضای هیئت علمی؛ بهسازی روابط در ویژگیهایی همچون ارتقای شبکه سازی و ارتقای مهارت های ارتباطی اعضای هیئت علمی؛ ایجاد انگیزه و افق یادگیری در ویژگیهایی نظیر فرصتی برای یادگیری متقابل ، کمک به تحقق اهداف ، احساس تعلق پذیری به دانشگاه ، پیشبرد برنامه توسعه فردی و ارتقای انگیزه اعضای هیئت علمی و بهبود کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی در ویژگیهایی همچون موفقیت آمیز طی نمودن مسیر شغلی، کمک به ارتقای شغلی، کمک در تسهیل کار و زندگی و ارتقای رضایت و امنیت شغلی ظاهر میشود.
A Mentoring Program to Help Junior Faculty Members Achieve Scholarship Success, American Journal of Pharmaceutical Education, 78(2), pp.
Developing a Sustainable Faculty Mentoring Program, American Journal of Pharmaceutical Education, 69 (5), pp 1-5.