چکیده:
در عصر جدید بهدلیل جهانی شدن، گشودگی اقتصادی و فرهنگی و شرکتهای چندملیتی، عرصه رقابت فشرده برای دانشگاهها نیز به وجود آمده است، بهگونهای که برای حفظ یا ارتقای موقعیت خود، برندسازی به فرآیندی ضروری و مهم برای آنها تبدیل شده است. توسط برندسازی، دانشگاه نام خود را از دیگر دانشگاهها متمایز میکند و بقای خود را حفظ مینماید. هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی بهبود برند دانشگاه پیام نور مرکز کرج است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پژوهش تحلیل تم صورت گرفته و ابزار جمع آوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته است. جامعه پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور کرج است که براساس قاعده اشباع، 18 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند و بهعنوان خبرگان مطلع انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهها از فرآیند کدگذاری استفاده شد. محاسبه پایایی مصاحبهها به روش پایایی بازآزمایی (74%) و روش توافق درون موضوعی انجام شد. یافتههای تحقیق در قالب تمهای اصلی حاکی از آن است که برای بهبود برند دانشگاه پیام نور مرکز کرج لازم است اقداماتی به شرح ذیل انجام شود: حمایت مدیریت و تدوین استراتژی، بهبود کیفیت خدمات آموزشی، بهبود وضعیت فیزیکی دانشگاه، بهبود امکانات و تسهیلات دانشگاه، تدوین و اجرای برنامه جامع روابط عمومی و ایجاد روابط مبتنی بر همکاری.
خلاصه ماشینی:
در تحقیق حاضر از روش کیفی تحلیل تم به منظور بررسی چگونگی بهبود تصویر برند دانشگاه پیام نور کرج استفاده شده است .
پیشنهادهای متناسب با تم « تدوین برنامه جامع روابط عمومی»؛ معرفی توانمندیها و ظرفیت های دانشگاه ، اطلاع رسانی دقیق و به موقع برنامه های و دستاوردهای دانشگاه ، استفاده از ابزارهای دقیق ارتباطی متناسب با مخاطبان مختلف ، تعامل با آموزش و پرورش نموده و برگزاری تورهایی برای معرفی دانشگاه به دانش آموزان ، طراحی سیستمی برای ارتباط مخاطبان با مسؤلان دانشگاه ، انجام نظرسنجی از مردم در خصوص دانشگاه ، برقراری ارتباط دوجانبه با دانشجو و اطلاع به آنان در مواردی نظیر عدم برگزاری کلاس ها، بازطراحی پورتال دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه نیمه حضوری جهت تأمین خدمات مورد نیاز دانشجویان ، طراحی، اجرا و ارزیابی کلیه سرویس خبری و اطلاع رسانی،گزارش انتشارات ، عکاسی، طراحی گرافیک ، انتشار بوشورها، تولید گزارش های خبری نظیر رویدادهای علمی، نوآوریها، اختراعات ، جشنواره های قدردانی از مبتکرین و پژوهشگران ، ارائه نتایج نظرسنجیها، پژوهش ها، تماس ها، تنظیم برنامه های بازدید برای خبرنگاران و تهیه گزارش های اداری، اجرایی و علمی در سطح دانشگاه به صورت هدفمند و در راستای بهبود تصویر برند دانشگاه .
"The partnership relationship between economic academic and business environment, component of modern university marketing orientation", Procedia - Social and Behavioral Sciences 62, 722 – 727.