چکیده:
آثار چندرسانه ای از جدیدترین محصولات فکری فن آورانه در دو دهه اخیر محسوب می شوند که توانسته اند به علت خلاقیت و نوآوری بالا، در مدتی کم بازارهای بین المللی را به طور موفقیت آمیزی به قبضه خود درآورند. این آثار که ناشی از تراوش فکری افراد هستند به یقین ذیل چتر حمایتی نظام حقوق مالکیت فکری قرار می گیرند؛ اما مسئله اصلی تعیین نوع نظام حمایتی حاکم بر این آثار است. در این مقاله سعی شده است تا ضمن تاکید بر مطالعه تطبیقی، اولا ماهیت حقوقی و فنی این آثار فکری جدید و عواملی که باعث انفکاک آن ها از سایر آثار فکری موجود می شود مشخص گردد و سپس فرآیند حمایت از آثار چندرسانه ای مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود آیا امکان حمایت از آثار چندرسانه ای با توجه به قوانین کنونی مالکیت فکری در کشورهای مختلف وجود دارد یا خیر؟
خلاصه ماشینی:
در این مقاله سعی شده است تا ضمن تأکید بر مطالعه تطبیقی، اولا ماهیت حقوقی و فنی این آثار فکری جدید و عواملی که باعث انفکاک آنها از سایر آثار فکری موجود میشود مشخص گردد و سپس فرآیند حمایت از آثار چندرسانهای مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود آیا امکان حمایت از آثار چندرسانهای با توجه به قوانین کنونی مالکیت فکری در کشورهای مختلف وجود دارد یا خیر؟ واژگان کلیدی: آثار چندرسانهای، تراوش فکری، قوانین مالکیت فکری، خلاقیت و نوآوری، نظام حقوقی مالکیت فکری مقدمه آثار چندرسانهای آثاری هستند که در چند دهه اخیر به دلیل رشد روزافزون فنآوری پا به عرصه ظهور گذاشتهاند، به نحوی که میتوان به صراحت اذعان داشت این آثار از جدیدترین محصولات فنآوری نوین در عصر اطلاعات محسوب میشوند.
با توجه به سه مورد بالا باید گفت منظور از شناسایی نظام حقوقی حاکم بر آثار چندرسانهای شناسایی نظام حمایتی حاکم بر لایه سوم است؛ چرا که اولا، محتوای اثر چندرسانهای خود به طور مستقل از طریق حقوق ادبی هنری یا حق اختراع یا علامت تجاری یا سایر نظامهای حمایتی مالکیت فکری قابل حمایت است و نیاز به حمایت مجدد ندارد.