چکیده:
مفهوم زیارت در ادبیات دینی کاربرد فراوانی دارد و بیانگر نوعی رابطه میان انسان و جهان ملکوت است. در ادبیات دینی جهان نیز زیارت سابقهای به درازای عمر بشر دارد و همواره در طول تاریخ برقرار بوده است. زیارت در گذشته کنشی همگن و متوازن بوده است در حالیکه امروزه به کنشی ناهمگن و نا متوازن تبدیل شده است. ما در این مقاله در صدد شناخت و فهم عناصر ناهمگن در کنش زیارت با تمرکز بر تنوع به وجود آمده در بافت زائران هستیم. به تعبیر دیگر آیا تغییرات در کنشی سنتی همچون زیارت را می توان در جامعه با تحولات مدرنیته فهم کرد؟ به بیان دیگر با نسبتیابی کنش زیارت امام رضا(ع) با مدرنیته و در نهایت عناصر مترتب بر آن همچون عرفی شدن در ایران معاصر، انواع زائران حرم مطهر امام رضا (ع) را بررسی و دستهبندی می نماییم. از این رو با صورتبندی انواع زائران به سنتی، مدرن و زائر گردشگر، به ویژگیهای آنها میپردازیم. رویکرد روشی اتخاذ شده در این مقاله، کیفی و با تکیه بر دیدگاههای مردمنگاری است. دادههای تحقیق نیز از منابع گوناگون همچون دلنوشتههای زائران، عریضهها و سفرنامهها، مصاحبه ها، مشاهدات،خودمردمنگاری و دیگر منابع کمی و کیفی حاصل شده است.
The concept of pilgrimage is highly referred to in religious literature and reflects on a form of relationship between man and the divinity. In the religious literature throughout the world, pilgrimage has a history long as mans existence. In the past, pilgrimage has been a balanced, homogeneous experience, while it has evolved into a heterogeneous, unbalanced one in the world of today.
In this article, we are going to understand and elucidate the heterogeneous elements in the experience of pilgrimage, highlighting the diversity that has emerged in the types of pilgrims. In other words, could the changes in a traditional action like pilgrimage be understood in a society with modern properties?.
We analyze and categorize various types of Imam Reza (pbuh) pilgrims through the study of the relativity of the action of Imam Reza (pbuh) pilgrimage with modernity, and the evaluation of the related factors such as secularization in contemporary Iran. The characteristics of three traditional, modern, and pilgrim-tourist types are then introduced. The method applied in this study is qualitative and it is done through ethnographic approaches. The data used in it are also taken from various sources such as pilgrims diaries, travelogues, petitions, interviews, observations, autoethnography, etc.