چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر اطلاعات افزودة ویدئویی انتخابی و اجباری بر یادگیری حرکتی شوت جفت بسکتبال با تاکید بر نظریة نقطة چالشبود. تعداد 80دانشجوی پسر (۱۸تا 22سال) بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند و بعد از همگنسازی براساس نمرات پیشآزمون اول (بلوک پنجکوششی)، بهصورت تصادفی در چهار گروه 20 نفری خود-کنترل، جفتشده، آزمونگر- کنترل و کنترل قرار گرفتند. ویدئوی آموزشی از مدل ماهر که اجزای بیومکانیکی حرکت را نمایش میدهد، بهمدت شش دقیقه ارائه شد. سپس، پیشآزمون دوم (بلوک پنجکوششی)انجام شد. مرحلة اکتساب شامل 10 بلوک پنجکوششی بود. آزمون یادداری 24 ساعت بعد، طی دو بلوک 10 کوششی انجام شد. برای مقایسة تفاوت نمرات دقت و تکنیک در مرحلة اکتساب، از تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری تکراری (بلوک) 10 × (گروه) 4 و در مرحلة یادداری، از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد (0.05≥ P). در مرحلة اکتساب، نتایج دقت پرتاب نشان داد که اثر اصلی بلوک معنادار است؛ اما اثر اصلی گروه و تعامل بلوک و گروه معنادار نیست. در مرحلة یادداری، امتیازات دقت پرتاب آزمودنیها در شرایط آزمایشی بهطور معناداری بیشتر از شرایط کنترلاست. طی دورة اکتساب، نتایج فرم اجرای مهارت نشان داد که اثر اصلی بلوک، گروه و تعامل بلوک و گروه معنادار است. فرم اجرای مهارت آزمودنیها در شرایط مشاهدة خود-کنترل بهطور معناداری بهتر از شرایط جفتشده و کنترلاست. همچنین، در مرحلة یادداری، فرم اجرای مهارت در شرایط مشاهدة خود-کنترل بهطور معناداری بهتر از دیگر شرایط آزمایشیاست. علاوهبراین، نتایج نشان داد که طی دورة اکتساب و یادداری، فرم اجرای مهارت آزمودنیها در شرایط مشاهدة آزمونگر-کنترل بهطور معناداری بهتر از شرایط کنترل است.
خلاصه ماشینی:
اگر مهارتهای پیچیده میتوانند به بخشهای اساسیشان تقسیمبندی شوند، مانند شوت جفت بسکتبال به بخش Guadagnoli & Lee Daniel Wulf هماهنگی و بخش رهاکردن، پس، داشتن فرصت برای مشاهدة این بخشها ممکن است اکتساب مهارت را افزایش دهد.
دراینصورت است که مشاهدة بخشهای مهارت شاید بار اطلاعاتی را کاهش دهد و به یادگیرنده زمان بیشتری دهد تا بهدرستی رمزگذاری و اطلاعات مشاهدهشده را حفظ کند؛ بنابراین، هدف پژوهش تعیین این مسئله است که آیا فرصت برای مشاهدة نمایشهای الگوی متفاوت (کل، بخشها (هماهنگی، رهایی) و بدون الگو) ازطریق تمرین، منجر به یادگیری حرکتی بهتر شوت جفت بسکتبال در مقایسه با انتخاب الگوی جفتشده، انتخاب الگوی آزمونگر-کنترل یا نداشتن الگوی مشاهدهای میشود؟ روش پژوهش پژوهش حاضر ازنوع مطالعات کاربردی و نیمهتجربی است.
Shapiro-Wilk Test Levene Test One-Way Analysis of Variance Box's Test Mauchly's Test Sphericity SPSS جدول 1- نتایج امتیازهای دقت و فرم اجرای مهارت شوت جفت بسکتبال در مراحل و شرایط مختلف آزمایشی مرحله گروه به تصویر صفحه مراجعه شود جدول 2- فراوانی انتخاب مشاهدة هریک از الگوها در بلوکهای تمرینی در دورة اکتساب به تصویر صفحه مراجعه شود دقت (نتیجه): نتایج آزمون تی وابسته نشان داد که بین دقت پرتاب از پیشآزمون اول تا پیشآزمون دوم تفاوت معناداری وجود ندارد (0.
در مرحلة یادداری نیز نتایج تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) نشان داد که بین تأثیر مشاهده در شرایط خود-کنترل، جفتشده، آزمونگر-کنترل و کنترل، بر دقت پرتاب تفاوت معناداری وجود دارد (0.
در مرحلة یادداری نیز نتایج تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) نشان داد که بین تأثیر مشاهده در شرایط خود-کنترل، جفتشده، آزمونگر-کنترل و کنترل، بر فرم اجرای مهارت تفاوت معناداری وجود دارد(0.