چکیده:
اشتراک دانش یکی از عناصر اصلی مدیریت دانش بوده که نقش پراهمیتی را در محیط دانشگاهی برای تولید و خلق دانش جدید و مزیتهای رقابتی بازی میکند. اعتماد اجتماعی مکانیسم تسهیلگری و واسطهای دراشتراک دانش را دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، مطالعه جامعه شناختی بیاعتمادی اجتماعی در اشتراک دانش به مثابه مساله اجتماعی میباشد. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونه گیری طبقهای متناسب 650 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد اشتراک دانش و اعتماد اجتماعی بوده که با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 22 تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد که اعتماد اجتماعی همبستگی مثبت و معنی داری با اشتراک دانش دارد. نتایج آزمون همبستگی نشان میدهد که مولفههای اعتماد اجتماعی با همه ابعاد اشتراک دانش رابطه مثبت و معنی داری دارند. نتایج آزمون t نشان میدهد که اشتراک دانش برحسب جنسیت تفاوت معنی داری ندارد. نتایج حاصل از رگرسیون حاکی از این است که مولفههای تمایل به همکاری، اعتماد نهادی، صداقت و سن 39 درصد از واریانس اشتراک دانش را تبیین میکند و بعد تمایل به همکاری با ضریب بتای 33/0 بیشترین نقش را دارد. بنابراین، برای افزایش دادن میزان اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی بایستی به عوامل تاثیرگذار بر اعتماد اجتماعی در دانشگاه توجه جدی بشود.
خلاصه ماشینی:
بي اعتمادي اجتماعي در اشتراک دانش به مثابه مساله اجتماعي (مورد مطالعه : دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه تبريز) محمدباقر عليزاده اقدم ١، محمد عباس زاده ٢، توکل آقاياري هير٣، داود قاسم زاده 4 تاريخ دريافت : ١٣٩٦/١٠/٩ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٤/٣٠ چکيده اشتراک دانش يکي از عناصر اصلي مديريت دانش بوده که نقش پراهميتي را در محيط دانشگاهي براي توليد و خلق دانش جديد و مزيت هاي رقابتي بازي ميکند.
نتايج آزمون همبستگي نشان ميدهد که مولفه هاي اعتماد اجتماعي با همه ابعاد اشتراک دانش رابطه مثبت و معني داري دارند.
پژوهش حاضر در پي پاسخ به اين سوالات هست که رابطه ابعاد اعتماد اجتماعي و اشتراک دانش چگونه است ؟ و ميزان اشتراک دانش در بين دانشجويان تحصيلات تکميلي تا چه حدي است ؟ اهميت و ضرورت تحقيق در زيست جهان معاصر، متناسب و متناطر با پيشرفت فناوري و تکنولوژي در سايه سار جهاني شدن ، ديدگاه هاي فرهنگي و اجتماعي هم در معرض تغيير و تحولات اساسي قرار گرفته است .
يافته هاي توصيفي پاسخگويان شرکت کننده در پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) براي آزمون رابطه بين سن و اشتراک دانش و ابعاد آن از آزمون rپيرسون استفاده شده که نتايج آن نشان ميدهد سن با اشتراک دانش رابطه مثبت و معني داري دارد.
نتايج آزمون همبستگي همچنين نشان مي - دهد که مولفه هاي اعتماد اجتماعي از قبيل صداقت ، صراحت ، اطمينان ، تمايل به همکاري و اعتماد نهادي با تک تک ابعاد اشتراک دانش رابطه مثبت و معني داري دارد.