چکیده:
در این مقاله ابتدا برای تنقیح مطلب به بررسی مفهوم روشـن فکـری و بیـان شـقوق آن پرداخته ایم ، سـپس بـه چهـار دسـته از تعـاریف روشـن فکـری (هنجـاری و اخلاقـی ، جهانشمول و عام، اندیشه ای و فرهنگی ، بومی و محلی ) اشاره کرده، و از میان آنها، دستة سوم را برگزیدهایم . این مقاله درصدد پاسخ گـویی بـه ایـن پرسـش اسـت کـه ویژگی ها و خصلت های روشن فکری در صورتبندی جریانات روشن فکری بیش تـر تحت تاثیر کدام مولفه است . فرضیة مقاله این است که تاثیر مولفـه مدرنیتـه بـیش تـر است .
خلاصه ماشینی:
روشن فکري و صورتبندي آن تاريخ دريافت : ٨٨/٩/٣٠ دکتر مسعود غفاري *١ تاريخ تأييد نهايي : ٨٨/١٢/١٦ مسعود پورفرد**٢ چکيده در اين مقاله ابتدا براي تنقيح مطلب به بررسي مفهوم روشـن فکـري و بيـان شـقوق آن پرداخته ايم ، سـپس بـه چهـار دسـته از تعـاريف روشـن فکـري (هنجـاري و اخلاقـي ، جهانشمول و عام، انديشه اي و فرهنگي ، بومي و محلي ) اشاره کرده، و از ميان آنها، دستة سوم را برگزيدهايم .
اين مقاله درصدد پاسخ گـويي بـه ايـن پرسـش اسـت کـه ويژگي ها و خصلت هاي روشن فکري در صورتبندي جريانات روشن فکري بيش تـر تحت تأثير کدام مؤلفه است .
مقدمه اگر روشن فکري را بسط دهندة گفتمانها١ يا کارکرد فرهنگي و اجتماعي در هـر زمـاني تعريف کن م ي، مقالة حاضر درصدد پاسخ گويي به اين سوال است : چگونـه مـي تـوان بـه ويژگي ها و خصلت هاي منحصر به فـرد آنـان دسـت يافـت .
براي مثـال، بـه روشـن فکـران ملـي ــ مذهبي به طور شفاف نپرداخته است و نيز روشن فکران ديني هستند که با آن سه گروهي که در دورة ششم تقسيم کرده است تفاوت دارند و هـم چنـين از روشـن فکرانـي ماننـد فرديد و داوري در اين دوره نامي نبرده و اثري از آنان در ايـن تقـسيم بنـدي نيـست ، و سرانجام اين که هر شش دوره را با روي کرد به مدرنيته تقسيم بنـدي تـاريخي کـرده و از گونه شناسي روشن فکران از لحـاظ بـازنگري و بازسـازي در ميـراث فرهنگـي ايرانـي - اسلامي و ميزان وفاداري به اين آرمان بلند غافل مانده است .