چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و چارچوب الگوی آموزشیمحیط یادگیری غنی شده با شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی و اعتباریابی درونی آن است. روش این پژوهش آمیخته، از نوع طرح اکتشافی است. در بخش کیفی برای بهدست آوردن الگوی طراحی آموزشی، از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی برای اعتباریابی درونی از نظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامهای استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصین مرتبط با موضوع، اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی از پایگاههای داخلی و خارجی، و در بخش کمی متخصصین در حوزه تکنولوژی آموزشی و آموزش ویژه بود. انتخاب نمونهها در هر دو بخش بهصورت هدفمند و در بخش کیفی جهت مصاحبه 39 نفر از متخصصین و کارشناسان و در بخش کمی 34 نفر از متخصصین در دانشگاههای و موسسات مختلف کشور ایران، استرالیا و آمریکا بودند.جمعآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده مصاحبه نیمه ساختار یافته و تحلیل محتوا از اسناد و پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی، و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه کیفی نیز با استفاده از روش تحلیل محتوای استقراییو در بخش کمی با استفاده روشهای آماری توصیفی و استنباطی انجام شده است. طبق تحلیل محتوای انجام شده، هفت طبقه درگیرشدن، تعامل، بازخورد، محتوا، منابع، ارزشیابی و پشتیبانی به دست آمد. همچنین 24 زیر مولفه برای طبقههای اصلی استخراج شدند. پس از تحلیل محتوا و استخراج کدها، مولفهها و زیر مولفهها در قالب الگو ارائه گردید. نتایج حاصله از اعتباریابی درونی بر اساس نظر متخصصان نشان داده است که الگوی آموزشی ارائه شده از اعتبار درونی بالایی برخوردار است و اثربخشی لازم را برای آموزش به دانشآموزان با آسیب شنوایی دارد.
خلاصه ماشینی:
Jenkins, Clinton, Purushotma, Robison & Weigel 3.
برقراری ارتباط روشن به شکل های مختلف با مخاطبان مختلف ، جمع آوری درون داده ها، ایده ها، اطلاعات از متقاضیان ، اعتمادآفرینی و هدایت فعالیت های گروهی، استفاده از یک شبکه مجازی برای انجام وظایف مشابه در یک محیط یادگیری هدایت شده ، میتواند به دانش آموزان در توسعه این مهارت ها کمک کند و آن را مبدل به بخشی از محور عمل گرایی یا تجربه یادگیری همراه با کار، کند.
Toofaninejad, Zaraii Zavaraki, Dawson, Poquet, & Sharifi Daramadi 3.
0" OR blog* OR wiki* OR YouTube OR "online community") AND (education OR learn* OR teach* OR student* OR instruction) AND (deaf* OR "hearing impair*" OR "hard of hearing" OR "hearing loss" OR "partial hearing") معیارهای انتخاب مقالات : جهت انتخاب دقیق مقالات ، محدودیت سال انتشار بین ٢٠٠٠ تا ٢٠١٧ اعمال شد.
مؤلفه ها و زیر مؤلفه های الگوی محیط یادگیری غنیشده با شبکه های اجتماعی مجازی )رجوع شود به تصویر صفحه) پس از استخراج مؤلفه ها و زیر مؤلفه ها، ارتباط بین آنها در تحلیل محتوای کیفی به صورت یک الگو ارائه شده است .
چینش مؤلفه ها در الگوی مفهومی بیانگر این موضوع است که مهم ترین مفاهیم برای یادگیرنده ، معلم و محتوا به عنوان بازیگران اصلی در محیط یادگیری در بستر شبکه های اجتماعی مجازی، مفاهیم مربوط به ارتباط از جمله تعامل ، بازخورد و درگیرشدن هستند.
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش طراحی الگوی آموزشی جهت غنیسازی محیط یادگیری با شبکه های اجتماعی مجازی برای دانش آموزان با آسیب شنوایی بود.