چکیده:
نارساخوانی رایجترین نوع ناتوانیهای یادگیری است که حدود 80 درصد مشکلات یادگیری را در بر میگیرد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی حافظة کاری به کمک رایانه و روش چندحسی بر بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بودند که از بین آنها 45 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی و نسخه نرمافزاری آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین استفاده شد. برنامه توانبخشی حافظة کاری به کمک رایانه در 11 جلسه به گروه آزمایش اول و برنامه آموزش چندحسی در 9 جلسه به گروه آزمایش دوم آموزش داده شد؛ درحالیکه گروه گواه، آموزشی در این زمینهها دریافت نکردند. تحلیل دادهها نشان داد که در مرحله پسآزمون بین گروههای آزمایش و گواه از نظر میزان بهبودی کارکردهای اجرایی تفاوت وجود داشت؛ بهطوریکه روش توانبخشی حافظة کاری به کمک رایانه بیشتر از روش چندحسی باعث بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی شده بود. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که روش توانبخشی حافظة کاری به کمک رایانه با ایجاد نوعى تجربة یادگیرى که معطوف به انعطافپذیری و بازگرداندن کارکردهای مغزىِ دچار اشکال است به بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به نارساخوانی کمک بیشتری میکند.
خلاصه ماشینی:
مقایسه اثربخشی توان بخشی حافظۀ کاری به کمک رایانه و روش چندحسی بر بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی عباسعلی حسین خانزاده ١، مونا لطیف زنجانی ٢، محبوبه طاهر 3 تاریخ دریافت : ٩٦/٠٩/٠٧ تاریخ پذیرش : ٩٧/٠٣/٠٢ چکیده نارساخوانی رایج ترین نوع ناتوانی یادگیری است که حدود ٨٠ درصد از مشکلات یادگیری را در بر میگیرد.
Walda, Weerdenburg, Wijnants & Bosman 3.
Sesma, Mahone, Levine, Eason & Cutting 6.
کودکان با نارساخوانی تحولی در حیطه های مختلف کارکردهای اجرایی مانند طبقه بندی کلامی و تسلط آواشناختی، توجه دیداری- فضایی و شنوایی، تلفظ حروف ، حافظۀ کوتاه مدت کلامی و دیداری و حافظۀ کاری کلامی نارساییهایی دارند (واروارا، واروزا، سورنتینو، ویکاری و منگینی ٢، ٢٠١٤)، اما آموزش راهکارهای مناسب جهت دستیابی و گسترش این کارکردها به کودکان با ناتوانی یادگیری ویژه ، به تدریج کمک می کند تا بتوانند تکالیف پیچیده تر و مشکل تری را انجام بدهند (علیزاده ، ١٣٨٥).
1. Brocki, Eninger, Thorell & Bohlin 2.
Varvara, Varuzza, Sorrentino, Vicari & Menghini 3.
بنابراین با توجه به این یافته ها اثربخشی روش توان بخشی حافظۀ کاری به کمک رایانه در مقایسه با روش چندحسی بر بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی، بیشتر است .
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی توان بخشی حافظۀ کاری به کمک رایانه با روش چندحسی بر بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی انجام شد.
Computerized training of working memory in children with adhd-a randomized, controlled trial, American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 44, (2), 177-186.