چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی کودکمحور بر سازگاری اجتماعی و علائم افسردگی کودکان مبتلا به اختلال افسردگی شهر اصفهان صورت پذیرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام کودکان دارای اختلال افسردگی شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش مراجعه کرده بودند. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری 45 روزه بود. مرحله پیگیری بدین سبب اجرا گردید تا مشخص شود که آیا درمان ذهنآگاهی در طول زمان دارای کارآیی معنادار پایدار است یا خیر. تعداد نمونه در پژوهش 30 کودک دارای اختلال افسردگی بود که به شیوه نمونهگیری غیرتصادفی دردسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه به شکل مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش مداخلات درمانی مربوط به ذهنآگاهی را در طی دو ماه و نیم به صورت هفتهای یک جلسه 60 دقیقهای دریافت نمودند. این در حالی است که گروه کنترل هیچگونه مداخله ای را در طول پژوهش دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه سازگاری اجتماعی و افسردگی کودکان بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش ذهنآگاهی کودکمحور بر سازگاری اجتماعی و علائم افسردگی کودکان دارای اختلال افسردگی تاثیر داشته است ؛ بنابراین درمان ذهنآگاهی میتواند به عنوان درمانی کارآ برای کودکان دارای افسردگی مورد استفاده بالینی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل داده ها نشان داد که آموزش ذهن - آگاهی کودکمحور بر سازگاری اجتماعی و علائم افسردگی کودکان دارای اختلال افسردگی تاثیر مثبت داشته است ؛ بنابراین درمان ذهن آگاهی میتواند به عنوان درمانی کارآ برای کودکان با اختلال افسردگی مورد استفاده بالینی قرار گیرد.
Gould, Greenberg, Velting, Shaffer 4.
Perry-Parrish, Copeland-Linder, Webb, Sibinga 3.
بنابراین با توجه به موضوعات مطروحه و پژوهش های انجام یافته در مورد تاثیر ذهن آگاهی بر بهبود مشکلات روانی و رفتاری و از سوی دیگر به دلیل عدم انجام پژوهشی درباره تاثیر آموزش ذهن آگاهی کودکمحور بر سازگاری اجتماعی کودکان و علائم افسردگی کودکان مبتلا به اختلال افسردگی، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سوال 1.
Grossman, Niemann, Schmidt & Walach 4.
Ferdinand است که آیا آموزش ذهن آگاهی کودکمحور بر سازگاری اجتماعی کودکان و علائم افسردگی کودکان مبتلا به اختلال افسردگی تاثیر دارد؟ روش روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود.
درنهایت اما سطر مربوط به تعامل مراحل و گروه بندی حاکی از آن است که آموزش ذهن آگاهی کودک محور با تعامل مراحل نیز تاثیر معناداری بر مراحل آزمون (پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری) مولفه های سازگاری اجتماعی و علائم افسردگی کودکان دارای اختلال افسردگی داشته است .
یافته های به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از آن بود که آموزش ذهن آگاهی کودکمحور بر سازگاری اجتماعی و علائم افسردگی کودکان دارای اختلال افسردگی تاثیر داشته است .
Mindfulness- based cognitive therapy for depression in adolescents.
Mindfulness-Based Approaches for Children and Youth, Current Problems in Pediatric and Adolescent Health Care, 46 (6), 172-178.