چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت خشم بر ارتباط مادران با فرزندان کم توان ذهنی و دیرآموز صورت گرفته است. روش تحقیق شبه تجربی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل مادرانی است که فرزندان آنان در دو مدرسه غیرانتفاعی ویژه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر و دیرآموز به تحصیل اشتغال دارند.نمونه آماری شامل 46 مادر بوده که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از همگن شدن براساس ویژگی های جمعیت شناختی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری، مقیاس محقق ساخته ارزیابی خشم و پرسشنامه ارتباط والد ـ کودک است. گروه آزمایشی در هفت جلسه آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی ـ رفتاری شرکت کردند. یافته های تحقیق با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصله نشان داد که کاربرد تکنیک های مدیریت خشم به کاهش خشم مادران و بهبود ارتباط آن ها با فرزندان منجر می شود.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد روانشناسي و آموزش کودکان استثنائي چکيده : اين پژوهش با هدف بررسي تأثير آموزش مديريت خشم بر ارتباط مادران با فرزندان کم توان ذهني و ديرآموز صورت گرفته است .
دانش افزايي والدين ، کنترل خشم ، تعامل مادر و فرزند، عقب مانده ذهني آموزشپذير، ديرآموز مقدمه ارتباط والد ـ کودک از مهم ترين مؤلفه هاي زندگي اجتماعي بوده، نقش مهمي در سلامت روان والدين و فرزندان ايفا مي کند (باربر، اکسين و سورنتون، ١٩٩٩).
نتايج پژوهشي در زمينه آموزش مهارتهاي مديريت خشم براي نوجوانان با اختلال رفتاري و هيجاني شديد نشان داد که بعد از برنامه مداخله اي که طي ١٠ جلسه اجرا شد، در شرکت کنندگان نزاع با همسالان کاهش و صحبت با مشاور در مورد مسائل به هنگام عصبانيت افزايش يافت (کلنر، براي و کالتي ، ٢٠٠٢).
با توجه به اطلاعات ارائه شده در زمينه خشم و تأثير و نقش آن در ارتباط والد-کودک، لزوم آموزش مهارتهاي فرزندپروري و کنترل هيجاني به والدين مشاهده مي شود.
از اين رو هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي کارگاههاي آموزش مديريت خشم بر بهبود ارتباط (تعامل ) مادران با فرزندان کم توان ذهني آموزشپذير و ديرآموز است .
نتايج پژوهش همفيل و ليتل فيلد (٢٠٠١) در بررسي برنامه گروهي شناختي ـ رفتاري کوتاهمدت، براي والدين با کودکان داراي مشکلات رفتاري بيروني ، نشان داد که آموزش والدين و کودکان بر کاهش مشکلات هيجاني و رفتاري کودکان و بهبود تعامل والد ـ کودک تأثير مثبت داشته است .
Evaluation of a shortterm group therapy program for children with behavior problems and their parents.
Anger, child behavior, and family distress: Further evaluation of the parental anger inventory.