چکیده:
مقاله حاضر به بررسی آثار ازدواج های دانشجویی که با حمایت و تشویق دانشگاه ها به صورت سالانه برگزار می شوند، می پردازد. به طور اساسی این مطالعه قصد دارد به این سوالات پاسخ دهد که: آیا ازدواج های دانشجویی از ثبات برخوردار بوده اند؟ و در حوزه آموزشی و حفظ انگاره های فرهنگی و در ابعاد دیگر (انطباق با محیط، دست یابی به هدف، حفظ انسجام و نظام شخصیتی)، منجر به ایجاد و بروز تاثیرات مثبت شده اند؟ برای پاسخ به این سوالات و تبیین موضوع مورد مطالعه از طریق مرور ادبیات نظری مرتبط با پژوهش حاضر یک مدل نظری منسجم ارائه گردید.و برای آزمون تجربی مدل نظری مورد اشاره از روش پیمایش استفاده شد. اطلاعات از طریق ابزار نیاز از جمعیت نمونه شامل 602 نفر از دانشجویانی که در جشن های ازدواج دانشجویی در 5 واحد دانشگاهی آزاد اسلامی شرکت کرده بودند، جمع آوری گردید. نتایج نشان می دهند که ایفای نقش تسهیلی و تشویقی از سوی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برای ازدواج دانشجویان اگرچه می تواند از یک سو منجر به آثار مثبت در انطباق با محیط، دست یابی به هدف، حفظ انسجام به عنوان ابعاد کارکردی نظام عام اجتماعی و نظام شخصیتی گردد، اما از سوی دیگر این امر دارای آثار دوگانه متضاد در ایفای نقش ذاتی مراکز آموزش عالی در امر آموزش افراد می باشد.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير ازدواج دانشجويي بر روي ابعاد کارکردي عام نظام اجتماعي * Impact of Student’s Marriage on Functional Dimention of Social System حسن غنيمتي .
نتايج نشان مي دهند که ايفاي نقش تسهيلي و تشويقي از سوي دانشگاهها و مراکز آموزش عالي براي ازدواج دانشجويان اگرچه مي تواند از يک سو منجر به آثار مثبت در انطباق با محيط ، دست يابي به هدف، حفظ انسجام به عنوان ابعاد کارکردي نظام عام اجتماعي و نظام شخصيتي گردد، اما از سوي ديگر اين امر داراي آثار دوگانه متضاد در ايفاي نقش ذاتي مراکز آموزش عالي در امر آموزش افراد مي باشد.
اکنون اين سؤال مطرح است که آيا دانشگاهها با بر عهده گرفتن چنين نقش هايي مي توانند تأثير مثبتي بر روي تسهيل نقش هاي سنتي خود و ابعاد عام نظام اجتماعي به عنوان حوزه تأثيرگذاري نقش جديد داشته ، از آن طريق بتوانند زمينه رشد و توسعه جوامع يا همان به گشت اجتماعي (چلبي ، ١٣٧٥) را فراهم آورند؟ پارسونز (١٩٥١) چهار شکل کارکردي عام را براي هر نظام اجتماعي در هر سطحي مطرح مي نمايد.
بر اين اساس آيا حمايت ها و تشويق هاي صورت گرفته از سوي دانشگاهها و سازمانها در دوره دانشجويي منجر به ايجاد تغييرات بهينه گرديده است يا خير؟ ازدواج و رابطه آن با انطباق با محيط ، دست يابي به هدف، حفظ انسجام چهار شکل کارکردي عام نظام اجتماعي مطرح شد، براي توضيح اين امر ابتدا به تشريح معلولات رابطه بين چهار شکل کارکردي عام و ازدواج به عنوان کنش موردنظر مي پردازيم .