چکیده:
پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر کوتاه مدت آموزش مدیریت والدین بر اساس برنامه فرزندپروری مثبت (3P) بر تغییر شیوه های فرزندپروری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای انجام شده است. این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است و جامعه مورد مطالعه آن دانش آموزان پسر 7 تا 10 ساله دبستان های پسرانه شهرستان نهاوند می باشند.
نمونه گیری در دو مرحله انجام شد، 30 نفر از مادران کودکانی که بر اساس سیاهه رفتاری کودک (CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF)، مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) تشخیص داده شده بودند، انتخاب و شیوه فرزندپروری آن ها با استفاده از پرسشنامه شیوه های فرزندپروری دیانا باوم-ریند مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت 22 نفر از مادرانی که دارای شیوه فرزندپروری ناکارآمد بودند انتخاب و به دو گروه آزمایش (12n=) و گواه (12n=) تقسیم شدند. سپس برنامه فرزندپروری مثبت به مدت 2 ماه در 8 جلسه آموزشی 120 دقیقه ای برای آزمودنی های گروه آزمایش اجرا شد. در طول دوره آموزش، 3 نفر از مادران گروه آزمایش از شرکت در جلسات خودداری کردند، ولی تعداد افراد گروه گواه ثابت ماند. شیوه های فرزندپروری مادران دو گروه، بلافاصله پس از پایان جلسات آموزشی، مجددا مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت نتایج بدست آمده توسط آزمون U من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مقایسه میانگین تفاضل نمرات پیش آزمون ـ پس آزمون شیوه های فرزندپروری در دو گروه آزمایش و گواه نشان داد که شیوه فرزندپروری مستبدانه و سهل-گیرانه مادران گروه آزمایشی پس از پایان جلسات آموزش برنامه فرزندپروری مثبت، با توجه به تغیرات پس آزمون نسبت به پیش آزمون، کاهش یافته (01/0P<)، در مقابل شیوه فرزندپروری مقتدرانه در گروه آزمایش نسبت به گواه افزایش یافته است (05/0P<). این نتایج نشان می دهند که آموزش برنامه فرزندپروری مثبت، شیوه های فرزندپروری ناکارآمد مادران کودکان مبتلا به نافرمانی مقابله ای را تغییر می دهد. با توجه به این که روابط معناداری بین شیوه فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای و بروز، شدت و تداوم بیماری کودکان وجود دارد، لذا با آموزش برنامه هایی که شیوه فرزندپروری والدین را مورد هدف قرار می دهند، می توان مشکلات رفتاری کودکان را کاهش داد.
خلاصه ماشینی:
بررسي اثر کوتاه مدت آموزش برنامه فرزندپروري مثبت (P٣) بر تغيير شيوه هاي فرزندپروري مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي Investigating Short-Term Triple P-Positive Parenting Program Effectiveness in Modification of Parenting Styles of Mothers of Children with Oppositional Defiant Disorder (ODD) الناز پوراحمدي .
K. Tahmassian, Ph. D استاديار گروه روانشناسي دانشگاه شهيد بهشتي دريافت مقاله : ٨٨/٢/٣ دريافت نسخه اصلاح شده: ٨٨/٦/١٨ پذيرش مقاله : ٨٨/٨/١٥ چکيده : پژوهش حاضر جهت بررسي تأثير کوتاهمدت آموزش مديريت والدين بر اساس برنامه فرزندپروري مثبت (P٣) بر تغيير شيوههاي فرزندپروري مادران داراي کودک مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي انجام شده است .
com@empj١٣٥٩ فصلنامه خانواده پژوهي/ سال پنجم / شماره ۲۰/ زمستان ٥٢٠/۵۲۰/۱۳۸۸ نمونه گيري در دو مرحله انجام شد، ٣٠ نفر از مادران کودکاني که بر اساس سياهه رفتاري کودک (CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF)، مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي (ODD) تشخيص داده شده بودند، انتخاب و شيوه فرزندپروري آنها با استفاده از پرسشنامه شيوههاي فرزندپروري ديانا باومريند مورد ارزيابي قرار گرفت .
فصلنامه خانواده پژوهي/ سال پنجم / شماره ۲۰/ زمستان ٥٢٢/۵۲۲/۱۳۸۸ در باب علت شناسي اين اختلال عوامل بسياري مطرح شده، که از جمله آنها مي توان به تعامل منفي والد ـ کودک و شيوه فرزندپروري ناکارآمد والدين اشاره کرد (بينا، ٢٠٠٢؛ برادلي ، ٢٠٠٢؛ بارت و همکاران، ٢٠٠٣؛ هالنشتين ، ٢٠٠٤؛ کاپلان و سادوک، ١٣٨٢؛ بلوم کويست ، ١٣٨٣؛ جلالي و همکاران، ١٣٨٦).