چکیده:
این پـژوهش به منظور مقـایسه اثـربخشی قصه درمانگری کودکان، آموزش رفتاری والدین و روش تالیفی آموزش رفتاری والدین توام با قصه درمانگری، بر کاهش مشکلات بـرونی سـازی شـده انـجـام گـرفته است. فـهـرست رفتـاری کـودکــان (CBCL) در یک نمونه 352 نفری از مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان رشت اجرا شد. 36 نفر از کودکانی که بالاترین نمره ها را در مقیاس برونی سازی شده فهرست رفتاری کودکان دریافت کرده بودند، به تصادف در سه گروه قصه درمانگری، آموزش رفتاری والدین و روش تالیفی جایگزین شدند. مداخلات طی چهار هفته انجام شد. داده های کمی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی (شفه) و آزمون t برای گروه های همبسته تحلیل شد. بین نتایج گروه های قصه درمانگری، آموزش رفتاری والدین و روش تالیفی، تفاوت، معنادار بود. کودکانی که در جلسات قصه درمانگری شرکت کرده بودند، کمترین کاهش را در مشکلات برونی سازی شده نشان دادند و اثر افزودن قصه درمانگری به آموزش رفتاری والدین مورد تایید قرار گرفت. هر دو روش آموزش رفتاری والدین و مداخله تالیفی، اثربخش بودند لیکن تغییر معناداری در اندازه های مربوط به گروه قصه درمانگری مشاهده نگردید. یافتههای این پژوهش واجد کاربردهای بالینی در قلمرو پیشگیری و درمان مشکلات برونی سازی شده کودکان است.
خلاصه ماشینی:
مقايسه اثربخشي قصه درمانگري کودکان، آموزش رفتاري والدين و روش تأليفي آموزش رفتاري والدين توأم با قصه درمانگري در کاهش مشکلات بروني سازي شده کودکان Comparing the Efficacy of Therapeutic Storytelling, Behavioral Parent Training and Combining Behavioral Parent Training & Therapeutic Storytelling, in Reducing Externalized Problems among Children اشکان ناصح .
com فصلنامه خانواده پژوهي/ ويژه مقالات هنردرماني/سال هفتم / شماره ۲۵/۱/ بهار ١٥٦/۱۵۶/۱۳۹۰ ٣٦ نفر از کودکاني که بالاترين نمرهها را در مقياس بروني سازي شده فهرست رفتاري کودکان دريافت کرده بودند، به تصادف در سه گروه قصه درمانگري، آموزش رفتاري والدين و روش تأليفي جايگزين شدند.
بر اين مبنا به نظر مي رسد که به رغم اهميت عوامل زيست شناختي هم چون عوامل سرشتي و ژنتيک (بردلي ، ٢٠٠٠)، عوامل مزاجي (همان منبع )، سطح پايين برپايي فيزيولوژيک (مارتيوس ١٨، راين ١٩، ونبلز٢٠و مدنيک ٢١، ١٩٩٧؛ به نقل از قنبري، ١٣٨٥) و آسيب ديدگي ها و بيماريهاي جسماني دوران پيش ـ تولدي و کودکي (دادستان، زير چاپ)، هم چنين عوامل نامساعد محيط خانوادگي ازجمله سبکهاي تربيتي ناکارآمد والديني ، جو فصلنامه خانواده پژوهي/ ويژه مقالات هنردرماني/سال هفتم / شماره ۲۵/۱/ بهار ١٥٨/۱۵۸/۱۳۹۰ ارتباطي منفي والد ـ فرزندي (هالنشتين ، ٢٠٠)، منفي گرايي مادرانه بيش از حد (کمبل ، ١٩٩٤) و نيز نارسايي در مهارتهاي اجتماعي (آلبرت، ٢٠٠٥) در ظهور، گسترش، تداوم يا تشديد نشانه هاي بروني سازي شده، واجد نقشي کليدي هستند.
بررسي اثربخشي آموزش رفتاري والدين در کاهش مشکلات بروني سازي شده کودکان.