چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه استرس مادران کودکان پیشدبستانی با و بدون ناتوانی هوشی صورت گرفت. این پژوهش از نوع علّی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه مادران کودکان پیشدبستانی با و بدون ناتوانی هوشی شهر شیراز بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 116 نفر (58 نفر از آنها مادران کودکان پیشدبستانی با ناتوانی هوشی و 58 نفر از آنها مادران کودکان پیشدبستانی بدون ناتوانی هوشی) انتخاب شدند.
از پرسشنامه رویدادها و تغییرات زندگی (مککابین و همکاران،1996) برای سنجش استرس استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد که استرس مادران کودکان پیشدبستانی با ناتوانی هوشی به طور معنیداری بیشتر از استرس مادران کودکان پیشدبستانی بدون ناتوانی هوشی است.
همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که استرس مادران کودکان پیشدبستانی با ناتوانی هوشی در خردهمقیاسهای استرسهای درونخانوادگی، استرسهای زناشویی، استرسهای مالی و تجاری، بیماری و استرس پرستاری، از دست دادن اعضای خانواده و مشکلات قضایی خانواده نسبت به مادران کودکان پیشدبستانی بدون ناتوانی هوشی به طور معناداری بالاتر است.
شایان ذکر است که بین استرس مادران کودکان پیشدبستانی با و بدون ناتوانی هوشی در خردهمقیاسهای استرسهای ناشی از بارداری و فرزندان، استرسهای کاری و تغییر شغلی و کم و زیاد شدن اعضای خانواده تفاوت معنیداری مشاهده نشد. با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که مسئولین آموزش کودکان با ناتوانی هوشی، برنامههای آموزش خانواده بهنگام با تاکید بر برنامههای مدیریت استرس برای والدین کودکان پیشدبستانی با ناتوانی هوشی فراهم نمایند تا بر پیشرفت همه جانبه این کودکان تاثیر بگذارند و از پیامدهای زیانآوری که این کودکان را در سنین مدرسه تهدید میکند، پیشگیری کنند.
خلاصه ماشینی:
مقايسه استرس مادران کودکان پيش دبستاني با و بدون ناتواني هوشي Comparing Stress of Mothers of Pre-school Children with and without Intellectual Disabilities دکتر قربان همتي علمدارلو .
هم چنين يافته هاي پژوهش نشان داد که در خردهمقياس بيماري و استرس پرستاري ميانگين نمره مادران کودکان پيش دبستاني با ناتواني هوشي به طور معناداري بالاتر از مادران کودکان پيش دبستاني بدون ناتواني هوشي است .
هم چنين يافته هاي پژوهش نشان داد که در خردهمقياس استرس از دست دادن اعضاي خانواده ميانگين نمره مادران کودکان پيش دبستاني با ناتواني هوشي به طور معناداري بالاتر از مادران کودکان پيش دبستاني بدون ناتواني هوشي است .
هم چنين يافته هاي پژوهش نشان داد که در خردهمقياس استرس قضايي خانواده ميانگين نمره مادران کودکان پيش دبستاني با ناتواني هوشي به طور معناداري بالاتر از مادران کودکان پيش دبستاني بدون ناتواني هوشي است .
هم چنين پيشنهاد مي شود که پژوهش گران آينده استرس پدران و مادران کودکان با و بدون ناتواني هوشي سنين بالاتر را نيز مورد مقايسه قرار دهند.
Singer, Ethridge, &Aladna 38.
مقايسه استرس مادران کودکان پيش دبستاني با و بدون ناتواني هوشي /٣٨١/۳۸۱ Bor, W.
Family Adaptation, Coping and Resources: Parents Of Children with Developmental Disabilities and Behaviour Problems.
Sense of coherence and parenting stress in mothers and fathers of preschool children with developmental disability.
Primary and Secondary Parenting and Stress Management Intervention for Parents of Children with مقايسه استرس مادران کودکان پيش دبستاني با و بدون ناتواني هوشي /٣٨٣/۳۸۳ Developmental Disabilities: A Metal Analysis.
Parenting stress in families of children with disabilities.