چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و سازگاری دانشجویان با دانشگاه با توجه به نقش واسطه ای راهبردهای مقابله با استرس، اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان بود. برای انجام پژوهش 523 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و ابزارهای سنجش شامل پرسش نامه الگوهای ارتباطی خانواده، شیوه مقابله با موقعیت های استرس زا و پرسش نامه سازگاری دانشجویان با دانشگاه را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که الگوی گفت و شنود قدرت پیش بینی سازگاری با دانشگاه را به طور مستقیم و معنادار دارد. رابطه راهبرد مسئله مدار با سازگاری با دانشگاه به صورت مثبت و معنی دار و رابطه راهبرد هیجان مدار با سازگاری با دانشگاه به صورت منفی و معنی دار بود. هم چنین، بین الگوهای ارتباطی خانواده با راهبردهای مقابله با استرس رابطه معنی دار به دست آمد. علاوه بر این، الگوهای ارتباطی خانواده توانست از طریق واسطه گری راهبردهای مقابله با استرس، به نحو غیرمستقیم نیز سازگاری با دانشگاه را پیش بینی نماید. در مجموع می توان نتیجه گرفت که الگوی گفت و شنود خانواده از طریق راهبرد مسئله مدار و الگوی هم نوایی از طریق راهبرد هیجان مدار می توانند به ترتیب به صورت مثبت و منفی بر سازگاری دانشجویان با دانشگاه اثر بگذارند.
خلاصه ماشینی:
رابطه الگوهاي ارتباطي خانواده و سازگاري با دانشگاه : نقش واسطه اي * راهبردهاي مقابله با استرس Relationship between Family Communication Patterns and Adjustment to University: Mediating Role of Coping Strategies منيژه احياءکننده M.
F. Yousefi, Ph. D دانشيار گروه روانشناسي تربيتي دانشگاه شيراز Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran دريافت مقاله : ٩٥/٧/٢٤ 1 دريافت نسخه اصلاح شده : ٩٦/٢/٢٣ پذيرش مقاله : ٩٦/٣/٣٠ چکيده اين پژوهش با هدف بررسي رابطه الگوهاي ارتباطي خانواده و سازگاري دانشجويان با دانشگاه با توجه به نقش واسطه اي راهبردهاي مقابله با استرس، اجرا شد.
نتايج پژوهش خاني و همکاران (٢٠١٥) نيز نشان داد که از بين الگوهاي ارتباطي خانواده، الگوي ارتباطي گفت و شنود پيش بيني کننده بهتري براي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان است .
نتايج پژوهش طاهري، زنديقشقايي و هنرپروران٣٨ (١٣٩١) نشان داد که بين ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده با سبکهاي مقابله اي رابطه معناداري وجود دارد.
در يک جمع بندي بايد گفت بررسي متون پژوهشي نشان داد که پژوهش هاي اندکي به رابطه بين الگوهاي ارتباطي خانواده و سبکهاي مقابله اي پرداخته اند، اما در هيچ يک از آنها اثر اين دو متغير بر سازگاري دانشجويان با دانشگاه مورد بررسي قرار نگرفته است .
بحث و نتيجه گيري هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين الگوهاي ارتباطي خانواده و سازگاري دانشجويان با دانشگاه با واسطه گري راهبردهاي مقابله با استرس بود.
Gonzales, Tein, Sandler & Friedman 5.
Smith, Prinz, Dumas & Laughlin 9.
Mousavi, Taran, Ebrahimi, Shir 48.
Abdullah, Elis, Uli & Mahyuddin 53.