چکیده:
هدف صورت های مالی، ارائه اطلاعاتی درباره وضعیت، عملکرد و انعطاف پذیری مالی است که برای استفاده کنندگان صورت های مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی، مفید واقع شود. بنابراین می توان گفت در صورت دستکاری صورت های مالی، به هدف و فلسفه وجودی صورت های مالی خدشه وارد می شود. به علاوه وجود بسترهایی چون تضاد منافع و عدم تقارن اطلاعاتی بین مالکیت و مدیریت از یک طرف و بروز رسوایی های مالی از طرف دیگر، بر اهمیت موضوع مدیریت سود افزوده اند. برای جلوگیری و کنترل مدیریت سود، باید شناختی عمیق از انگیزه ها و اهداف اعمال مدیریت سود کسب نمود. لذا شاهد انجام تحقیقات زیادی در حوزه فرضیه ها و انگیزه های مدیریت سود هستیم. در این مقاله تلاش گردیده است تا مروری جامع بر این موضوع با تاکید بر تحقیقات داخلی و خارجی انجام گرفته، ارائه گردد. بدین منظور پس از ارائه تعریفی از مدیریت سود، به بررسی فرضیه ها و انگیزه های مدیریت سود پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
مروری جامع بر مدیریت سود (بخش اول) دکتر محسن دستگیر استاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اصفهان سید احسان حسینی دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان چکیده هدف صورتهای مالی، ارائه اطلاعاتی درباره وضعیت، عملکرد و انعطاف پذیری مالی است که برای استفاده کنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی، مفید واقع شود.
انگیزههای مدیریت سود، اقلام تعهدی اختیاری، مدیریت سود، هموارسازی سود 1- مقدمه هدف صورتهای مالی مطابق با بند 1-1 مفاهیم نظری استانداردهای حسابداری ایران، ارائه اطلاعاتی تخلیص و طبقه بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی واحد تجاری است که برای طیفی گسترده از استفادهکنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع شود.
در ایران نیز در بررسي رابطه بين هموارسازي سود و بازده شرکت ها، برخی از تحقیقات به وجود رابطه معنادار (سمائي، 1382) و برخی دیگر به عدم وجود رابطه منتج گردیده است ]10و11[ 4-1-2- شرایط تامین مالی بهتر: شرکت ها می توانند برای نشان دادن تصویری بهینه و بهتر از آینده شرکت، قبل از مراجعه به بازار سرمایه برای تأمین مالی، اقدام به مدیریت سود کنند.
بنابراین، انگیزه اعمال مدیریت سود فراهم می گردد ]78[ در عمل نیز وجود این انگیزه در تحقیقات متعدد تایید شده است ]4و13و30و73[ 4-1-5- انگیزه سیاسی: برخی از شرکت ها از دیدگاه سیاسی در معرض دید بیشتری قرار دارند.
“The association between outside directors, institutional investors and the properties of management earnings forecasts”, Journal of Accounting Research, 43, 343-376.
“Earnings-based bonus plans and earnings management by business –unit managers”, journal of Accounting and Economics, 26, 113-142.