چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین تاثیر توانایی مدیریت و رقابت در بازار محصول بر چسبندگی هزینهها است. چسبندگی هزینه به مفهوم عدم تقارن در رفتار هزینهها به هنگام افزایش و کاهش فروش است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش 119 شرکت از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1387 الی 1393 برای نمونه آماری انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که توانایی مدیریت بر چسبندگی هزینههای اداری، عمومی و فروش تاثیر معناداری ندارد، اما رقابت در بازار محصول بر چسبندگی هزینهها تاثیر مثبت و معناداری داشته است.
خلاصه ماشینی:
فشار رقابتی در بازار محصول میتواند موجب کاهش هزینههای نمایندگی شده و انگیزههای مدیران برای ساخت فرمانروایی [14] و در نتیجه نگهداشت منابع بلااستفاده و نیز هزینههای اضافی را کاهش دهد که این امر سبب کاهش چسبندگی هزینهها میشود.
از طرف دیگر مدیران برای حفظ سهم از بازار خود، در زمان کاهش تقاضا، منابع بلااستفاده و هزینههای اداری، عمومی و فروش را تعدیل نمی کنند تا در زمان افزایش تقاضا از این منابع استفاده نمایند که این مورد سبب افزایش چسبندگی هزینهها میشود.
بنابراین مدیران برای اجتناب از چنین ریسکی تمایل دارند تا در زمان کاهش تقاضا، منابع بلااستفاده و هزینههای اداری، عمومی و فروش را تعدیل نکنند که این امر موجب افزایش چسبندگی هزینهها میشود.
با توجه به مطالب بیان شده، این پژوهش درصدد پاسخ به این سوال است که آیا توانایی مدیریت و رقابت در بازار محصول بر چسبندگی هزینههای اداری، عمومی و فروش تاثیر دارد؟ پیشینه پژوهش اهم پژوهشهای انجام شده مرتبط با موضوع پژوهش به شرح زیر میباشد: نتایج پژوهش خیو و هونگ (2016) نشان میدهد در شرکتهایی که مدیریت سود رخ داده است، چسبندگی هزینهها وجود ندارد و مدیران از طریق هزینههای عمومی سود را کنترل میکنند.
برای آزمون فرضیه دوم که به بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول بر چسبندگی هزینهها می پردازد، از مدل رگرسیونی به شرح رابطه (7) استفاده شده است: (رجوع شود به تصوير صفحه)در این رابطه، HHIi,t وضعیت رقابت در صنعت مربوط به شرکت i در سال t را نشان میدهد و برای عدم رد فرضیه دوم پژوهش انتظار بر این است که ضریب β4 در سطح اطمینان موردنظر منفی ومعنادار باشد.