چکیده:
ایده پردازی لازمه تولید یک بازی رایانه ای بومی متناسب با فلسفه و فرهنگ اسلامی – ایرانی است. سبک بازی محتوایی، ابتکاری نوآورانه است که توسط موسسه فنی مهندسی دانشیار، طراحی و در قالب چند محصول نرم افزاری، پیاده سازی شده است. بازی های رایانه ای سفر سبز و نگین قم، از جمله محصولاتی اند که بر پایه سبک بازی محتوایی تولید شده و کودکان 6 تا 11 سال مخاطبان اصلی آنها می باشند. از سال 1394 تا به امروز نسخه های مختلفی از این دو بازی در مراکز مختلف از جمله نمایشگاه های یادیاران استان قم به اجرا در آمده و مورد تست قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی سبک بازی محتوایی و نسبت آن با فلسفه و فرهنگ اسلامی – ایرانی و در یک نگاه کلی به نظرات مخاطبان پرداخته خواهد شد. جهت مطالعه بازخورد کاربران از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. از سال 1395 تا به اکنون، نسخه ای از بازی نگین قم، در رواق حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در حال اجرا می باشد.
خلاصه ماشینی:
توجه به علوم انسانی در تولید محصولی مانند بازی رایانه ای از ارکان تحلیل و طراحی به شمار رفته و لذا به دلیل تفاوت های فرهنگی و فلسفی موجود بین ایدئولوژی ها، ادیان، نگرش و جهان بینی حاکم بر کشورها و جوامع بشری، ساخت بازی رایانه ای مبتنی بر تقلید، به معنی تولید یک محصول بومی نمی تواند باشد.
2-2- نقش فلسفه در تولید بازی های رایانه ای با نگاهی به آنچه مطرح شد متوجه می شویم که چرا با کپی از یک محصول غربی نمی تواند تولیدی متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی – ایرانی انجام داد.
روایت و ارتباطات در یک فیلم در مرحله ساخت مشخص شده و در زمان اجرا توسط مخاطب مشاهده و درک می شود، اما در یک بازی رایانه ای، این کاربر است که با امکانات و اختیاراتی که دارد و تعاملاتی که با سایر کاراکترها برقرار می کند روایت مختص خود را تولید خواهد کرد.
طبق آنچه مطرح شد و با توجه به اصول رشد در کودکان، ارتباط کودک با والدین و احساس آرامش و دوستی با آنها و آشنایی با نظم و قوانین جامعه اسلامی از جمله مواردی است که در تحلیل و طراحی یک بازی رایانه ای بومی باید مد نظر قرار گیرد و سبک بازی محتوایی، پایبند به این اصول است.
The Content Style Game, a New Idea Based on Islamic Human Science Hossein Ali Kavyani 1 Member of the DANESHYAR Organization Board h.