چکیده:
کاهش سوخت مصرفی نشان دهنده یک چالش عمده برای داشتن یک سیستم حمل و نقل است که دوستدار محیط زیست می باشد. با توجه به قیمت روز افزون سوخت و همچنین اثر مخرب مصرف سوختهای فسیلی بر محیط زیست، بررسی هر عاملی که بر میزان مصرف سوخت موثر است دارای اهمیت زیادی میباشد در این تحقیق با استفاده از رویکردهای تصمیم گیری چند معیاره ی فازی، معیارهای کاهش سوخت مصرفی در سه خودرو پژو 206، تیبا و سمند که شامل رانندگی آرام و نرم، نگذاشتن پای چپ خود روی پدال ترمز برای استراحت، تنظیم موتور ، استفاده از روغن موتور مناسب و توجه به وضعیت تایرهای خودرو می باشند از ادبیات تحقیق استخراج و اولویت بندی شده است. نتایج حاکی از آن است که فرقی نمی کند که یک خودروی کاملا جدید داشته باشید یا یک خودروی قدیمی و قابل اطمینان که فکر می کنید ارزش مبلغ پرداختی را دارد، زیرا با هر کدام از خودرو ها می توانید مصرف سوخت خود را کاهش دهید و کار دشواری نیست و پتانسیل کاهش مصرف سوخت آن ها بالاست.
خلاصه ماشینی:
با توجه به قیمت روز افزون سوخت و همچنین اثر مخرب مصرف سوختهای فسیلی بر محیط زیست، بررسی هر عاملی که بر میزان مصرف سوخت موثر است دارای اهمیت زیادی میباشد در این تحقیق با استفاده از رویکردهای تصمیم گیری چند معیاره ی فازی، معیارهای کاهش سوخت مصرفی در سه خودرو پژو 206، تیبا و سمند که شامل رانندگی آرام و نرم، نگذاشتن پای چپ خود روی پدال ترمز برای استراحت، تنظیم موتور ، استفاده از روغن موتور مناسب و توجه به وضعیت تایرهای خودرو می باشند از ادبیات تحقیق استخراج و اولویت بندی شده است.
3- روش شناسی تحقیق تحقیق حاضر از یازده مرحله تشکیل شده است که عبارتند از: تعیین خبرگان درFAHP وFTOPSIS شناسایی معیارهای کاهش مصرف سوخت در خودرو، تدوین پرسشنامه مناسب و جمع آوری اطلاعات، تعیین خبرگان در صنعت خودرو ، بررسی سازگاری قضاوت های با استفاده از روش میخایلوف، برقراری سازگاری در ماتریس های مقایسه های زوجی در FAHP زوجی خبرگان در ماتریس های صورت نیاز، ادغام پرسشنامه های خبرگان، محاسبۀ اوزان ماتریس ادغام شده با استفاده از روش میخایلوف، محاسبه وزن نسبی فازی، محاسبه وزن های نهایی شاخص ها با استفاده TOPSIS شاخص های مربوط به معیارهای کاهش مصرف سوخت در خودرو با استفاده از ادغام وزن های معیارها و شاخص ها، محاسبه امتیاز از حاصل ضرب اوزان ابعاد و شاخص، رتبه بندی امتیازات فازی با استفاده از روش احتمال بزرگتری اعداد فازی.
جدول5- وضعیت موزون مربوط به خودروها (رجوع شود به تصویر صفحه) مجموع به دست آمده نشان دهندة امتیاز نهایی هرخودرو است که با استفاده از روش احتمال بزرگتری اعداد فازی، این سه عدد رتبه بندی شدند.