چکیده:
فضای حاکم در هنر در دنیای پسامدرن، تغییر جهت داده به نوعی که گفتمان هنر به ابعاد عمومی جامعه وارد شده است. همچنین با گرهخوردن به رشد فزاینده تکنولوژی، هنر در ارتباطات جامعه نمودی فعالتر یافته؛ چراکه عصر ارتباطات الکترونیک، نوعی ترادیسی یا استحاله در روابط و تغییر گفتمان است، بهصورتیکه کنشهای هنری نیز شامل این تغییر است. یکی از این تغییرات، هنر بازتولید به صورت تبلیغات در فضای عمومی بهعنوان هنر عمومی است. هنر که تا این زمان، ارتباطی بصری با محوریت هنرمند داشته، با امکاناتی که فناوری به آن اضافه کرده، رویکردی عمومی یافته است. از این رو فرصت ایدههای خیالانگیز، آفرینش و معناها و کارکرد هنر را دستخوش تغییر کرده است. بنابراین جهاندیجیتالی در حال تبدیلشدن به واقعیتی است که فضایی برای ارتباط دوسویه بین مخاطب و هنرمند تحتعنوان تعامل در هنر عمومی را فراهم آورده است؛ با فرض تجلی و نمود گفتمان هنری پسامدرن در هنر تعاملی تبلیغات خدماتعمومی، به صورت کنشمتقابل در هنر، به تحلیل و مطالعه گفتمان هنری عصر حاضر در کارکرد این گرایش پرداخته میشود.
پژوهش حاضر، براساس هدف بنیادی-کاربردی و روشتحقیق بصورت توصیفی و تحلیلی است. گردآوری اطلاعات از طریق فیشبرداری از منابع کتابخانهای بوده و اطلاعات تصویری از نمونههای هنر عمومی و تبلیغات تعاملی است. روش جمعآوری نمونهها بهصورت نمونه انتخابی است. نتایج پژوهش با تحلیل دو نمونه تبلیغات تعاملی حاکی از آن است که: تبلیغات خدماتعمومی، فضای گفتمان هنر را به صورت هنر تعاملی نمایش میدهد. همچنین مشارکت مخاطبان، مشارکتاجتماعی هنر با ارتباط دوسویه درگفتمان کنشاجتماعی دموکراتیک در جامعه مدنی پستمدرن را بوجود آورده است.
خلاصه ماشینی:
بنابراین جهان دیجیتالی در حال تبدیل شدن بـه واقعیتـی اسـت کـه فضایی برای ارتباط دوسویه بین مخاطب و هنرمند تحت عنوان تعامل در هنر عمومی را فراهم آورده است ؛ بـا فـرض تجلـی و نمـود گفتمان هنری پسامدرن در هنر تعاملی تبلیغات خدمات عمومی، به صورت کنش متقابل در هنر، به تحلیل و مطالعه گفتمـان هنـری عصر حاضر در کارکرد این گرایش پرداخته میشود.
با توجه به اینکه هنر تبلیغات تعـاملی در عصر حاضر متداول بوده ، تحلیل های زیباییشناسی و جامعه شناسی هنر در نقـدهای هنـر تعـاملی بـرای ایـن رویکرد کمتر به قلم منتقدان روشن شده است ؛ چنانچه این رویکرد، جلوه های متنوع از تأثیرگـذاری را در دیگـر ابعاد ارتباط اجتماعی ارائه کرده است .
برهمین اساس فقدان پژوهش در این حوزه ، توصیف و تحلیل رویکرد هنر تبلیغات تعاملی خدمات عمومی همانند خیریه ها در کنش متقابل هنری اسـت کـه در عصـر حاضـر اهمیـت دارد.
روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر با شیوه توصیفی دو مفهوم "اجرایی هنر" و "تعامل مخاطب " در فرایند تکمیل اثر هنری برگرفته از گفتمان هنری پسامدرن را در نمونه های تبلیغات خدمات عمومی مورد تحلیل قرار می دهد.
از آنجایی که مشارکت اجتماعی از مشخصه های ایـن هنـر است ، بنابراین اثر هنر عمومی قدرت ایجاد گفتمان اصیل دموکراتیک را دارد؛ چراکه زمینه و مخاطب اثر هنـری دیگر منفعل نیستند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) تصویر٥: ارائه پوستر تعاملی"جذب سرمایه های اجتماعی در راستای تامین اهداف خیریه " در علم ارتباط شناسی صحت اعتبار پیام تبلیغات خدمات عمومی برای مخاطبین قابل استناد است .