چکیده:
امروزه نیروی انسانی مهمترین سرمایه سازمانی است و مدیران به دلیل جایگاه سازمانی و قدرت و نقش اساسی که در موفقیت یا شکست سازمان دارند، از اهمیت مضاعفی نسبت به دیگر سرمایههای انسانی برخوردارند. آموزش و بهسازی کارکنان اقدامی راهبردی است که در سطح فردی باعث ارزشمندی فرد، در سطح سازمانی باعث بهبود و توسعه سازمان و در سطح ملی و حتی فراملی منجر به افزایش بهرهوری و نتایج مترتب بعدی میشود؛ لذا میتوان گفت یکی از اقدامات زیربنایی که باعث کارامدی سازمانها میشود، ایجاد یا در اختیار گرفتن و توسعه پیوسته سرمایه انسانی از طریق آموزش و بهسازی آن است. ایفای رسالت آموزش و بهسازی در سازمان و اثربخشی آن مستلزم اتخاذ خطمشی و راهبردی مناسب، متناسب با مقتضیات سازمان است. در این پژوهش، که با هدف بررسی و مشخص کردن مولفه¬های الگوی آموزش و تربیت اسلامی مدیران نهادی (فرماندهان نواحی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان در حوزههای آموزش، تربیت، مدیریت و نیروهای مسلح انجام گرفته است، دادههای لازم استخراج شد و با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 12 مولفه اصلی به همراه ویژگیهای آنها در سه بعد سختافزاری، نرمافزاری و مغزافزاری طبقهبندی شد. هم¬چنین سه مولفه استاد، مربی و محتوا به عنوان محورهای اصلی در الگوی آموزش و تربیت اسلامی به دست آمد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش، که با هدف بررسی و مشخص کردن مؤلفههای الگوی آموزش و تربیت اسلامی مدیران نهادی (فرماندهان نواحی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان در حوزههای آموزش، تربیت، مدیریت و نیروهای مسلح انجام گرفته است، دادههای لازم استخراج شد و با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 12 مؤلفه اصلی به همراه ویژگیهای آنها در سه بعد سختافزاری، نرمافزاری و مغزافزاری طبقهبندی شد.
مقام معظم رهبری نیز بارها بر این موضوع تأکید کردند که سپاه صرفا سازمان نیست، بلکه نهادی است و از واژه «نهاد» برای مجموعه سپاه استفاده کردهاند که یکی از نتایج و بهرههای آن میتواند صادرات نیروی انسانی به دیگر دستگاههای کشور باشد(1).
به همین دلیل علاوه بر بوم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضروری بود تا حوزه تربیت و آموزش دیگر نیروهای مسلح (ارتش و نیروی انتظامی)، بعد دانش مدیریت (مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی)، بعد مدیریت آموزشی (برنامهریزی آموزشی و درسی) و بعد تعلیم و تربیت اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس محترم دانشگاه فرهنگیان تخصص: برنامهریزی آموزشی 12 تعلیم و تربیت اسلامی دکتر سید صالح هاشمی گلپایگانی دکترای تربیت و اخلاق اسلامی / مسئول طرح بینش مطهر / مسئول مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی 13 دکتر حسین عرباسدی دکتری مدیریت منابع انسانی/ تخصص: تربیت اسلامی/ مسئول کانون تربیت و مدیریت مرکز تربیت اسلامی امام سجاد(ع) روش تحلیل مصاحبهها نیز تحلیل مضمون است که ﯾﮑﯽ از ﻓﻨﻮن ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮐﯿﻔﯽ به شمار میرود و استفاده گستردهای در پژوهشهای کیفی دارد.