چکیده:
از زمان اولین مطالعه کلاسیک صورت گرفته توسط بوون (1953 )، اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکتها و تأثیر آن بر جامعه از جنبههای مختلف مورد کاوش پژوهش گران قرارگرفته و منجر به بروز دیدگاههای متفاوتی درباره مسئولیت اجتماعی شده است که درنهایت منجر به توسعه چارچوب گزارشگری و مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها است. هدف این پژوهش ارزیابی تأثیر افشای مسئولیت اجتماعی بر معیارهای حسابداری، اقتصادی و بازار ارزیابی عملکرد شرکت ها است. در راستای هدف پژوهش، دادههای 104 شرکت تولیدی پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1385 تا 1394 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح افشای مسئولیت اجتماعی تأثیر مثبت معناداری بر نرخ بازده داراییها، سود هرسم و ارزشافزوده اقتصادی شرکتها دارد. همچنین سطح افشای مسئولیت اجتماعی تأثیر منفی معناداری بر نرخ هزینه سرمایه شرکتها دارد. با این حال، سطح افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها بر معیارهای ارزش افزوده بازار و نرخ بازده سهام تاثیر معنادداری نداشته است.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر این ضریب متغیرهای کنترلی اندازة شرکت (053/0) و اهرم مالی (149/0-) نیز معنادار هستند؛ به عبارتی شرکتهای با اندازة بزرگتر و اهرم مالی کمتر از عملکرد بهتری بر اساس معیار ارزشافزودة اقتصادی برخوردار هستند؛ از سوی دیگر یافتههای مدل (4) در سطح معنیداری 05/0 نشان میدهد که ضریب متغیر مستقل سطح افشای مسئولیت اجتماعی (478/0) معنادار نیست، هرچند ضریب متغیرهای کنترلی اندازة شرکت (148/0) و اهرم مالی (671/0-) معنادار بودهاند؛ ازاینرو فرضیة دوم پژوهش با استفاده از معیار ارزشافزوده بازار تأیید نشده است.
علاوه بر این ضریب متغیرهای کنترلی اندازة شرکت (010/0) و اهرم مالی (040/0) نیز معنادار هستند؛ به عبارتی شرکتهای با اندازة بزرگتر و اهرم مالی بیشتر از عملکرد بهتری بر اساس معیار نرخ هزینة سرمایه برخوردار هستند؛ از سوی دیگر در مدل (6)، یافتهها در سطح معنیداری 05/0 نشان میدهد که ضریب متغیر مستقل سطح افشای مسئولیت اجتماعی (049/0) معنادار نیست، هرچند ضریب متغیرهای کنترلی اندازة شرکت (040/0) و اهرم مالی (295/0-) معنادار هستند؛ ازاینرو فرضیة سوم پژوهش با استفاده از معیار نرخ بازده سهام تأیید نشده است.
نگاره 4: مسئولیت اجتماعی و معیارهای حسابداری، اقتصادی و بازار ارزیابی عملکرد (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس اطلاعات مندرج در نگاره 4، نتایج آزمون فرضیة اول نشان میدهد که در مدل (1) ضریب متغیر مستقل افشای مسئولیت اجتماعی (177/0) و متغیرهای کنترلی اندازة شرکت (013/0) و اهرم مالی (125/0-) در سطح 05/0 معنادار هستند.
Corporate social responsibility governance, outcomes, and financial Performance, Journal of Cleaner Production, 162, 1607-1616 Wu, S.