چکیده:
این پژوهش به منظور مقایسه عملکرد توجه در دانش آموزان با و بدون مشکلات دیکته نویسی منطقه یک تهران انجام شد. روش پژوهش حاضر پس رویدادی و از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان مبتلا به اختلال دیکته نویسی منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند. تعداد60نفر افراد مبتلا به اختلال دیکته با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از بین دانش آموزان پسر عادی همان شهر نیز با روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده تعداد 60 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون عملکرد پیوسته (CPT) ؛ و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تحلیل واریانس چند متغیری بود. نتایج نشان داد بین دو گروه دانش آموزان با و بدون مشکلات دیکته نویسی، در خطای ارائه پاسخ، خطای حذف، پاسخ صحیح و زمان واکنش تفاوت معنادار وجود دارد(01/0 P<). بنابراین توجه به این تفاوت ها و نحوه ی تدریسی که با عملکرد توجه دانش آموزان هماهنگ باشد باعث می شود که این گروه از دانش آموزان مطالب درسی را بهتر بیاموزند و عملکرد مثبت آنها افزایش یابد.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان مبتلا به اختلال دیکته نویسی منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند.
واژههای کلیدی: عملکرد توجه، اختلال دیکته نویسی مقدمه اختلال یادگیری ویژهFootNote No="105" Text="specific learning disorder بر مبنای پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانیFootNote No="106" Text="Diagnostic And Statistical Manual Of Mental Disorders (DSM-5) (DSM-5) ، اختلالی عصبی رشدی با منشاء زیستی است که موجب نابهنجاری هایی در سطح شناختی می شود.
پژوهش ها نشان داده است بسیاری از دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری دارای مشکلاتی در توجه هستند (هالاهان، لوید، پیویس و مارتینز، 2005؛ ترجمه علیزاده، همتی، رضایی و شجاعی، 1390؛ رجبی و پاکیزه، 1391؛ امیریانی، طاهایی و کمالی، 1390).
به منظور بررسی تفاوت عملکرد توجه دانش آموزان با و بدون مشکلات دیکته نویسی از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شده، نتایج در جدول 2 گزارش شده است: (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس جدول2، بین دو گروه دانش آموزان با و بدون مشکلات دیکته نویسی، در مولفه خطای ارائه پاسخ (939/147= (118و1)F و 01/0 P&lt;)، خطای حذف (572/197= (118و1)F و 01/0 P&lt;)، پاسخ صحیح (304/106= (118و1)F و 01/0 P&lt;) و زمان واکنش (947/45= (118و1)F و 01/0 P&lt;) تفاوت معنادار وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف مقایسه عملکرد توجه در دانش آموزان با و بدون مشکلات دیکته نویسی انجام شد.
نتایج نشان داد بین عملکرد توجه دانش آموزان با و بدون مشکلات دیکته نویسی تفاوت معنادار وجود دارد.