چکیده:
هدف این پژوهش هنجاریابی حرکات درشت و ظریف کودکان 6-3 ساله و تعیین روایی و پایایی آن در شهرستان شیراز است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش را کودکان شیراز تشکیل می دهند که در آن 1524 کودک 6-3 ساله به طور خوشه ای – طبقه ای از مهد کودک ها، مراکز بهداشتی، کانون های فرهنگی و سالن های ورزشی جمع آوری شدند. در این پژوهش حرکات درشت و ظریف در کودکان از طریق آزمون رشد دنور II مورد مشاهده قرار گرفت. در بخش حرکات درشت مهارت هایی چون پرش افقی، حفظ تعادل و در حرکا ت ظریف مهارت هایی چون روی هم گذاشتن مکعب, تقلید خط عمودی، چرخش انگشت شست و ... وجود داشت. پایایی آزمون از طریق روش آزمون – بازآزمون روی 83 کودک و با فاصلة زمانی 10-7 روز محاسبه شد که ضریب توافق آن 87/91 درصد به دست آمد. ضریب روایی با استفاده از تحلیل واریانس (نظریة آلن وین, 1979) به دست آمد. همچنین با استفاده از آمار توصیفی روند حرکتی کودکان, تفاوت های جنسیتی و جداول هنجار سنی به تفکیک مواد آزمون تهیه شد. یافته های پژوهش نشان داد که آزمون دنور II پایایی و روایی زیادی دارد. آزمودنی های پژوهش حاضر در حرکات درشت و ظریف، در تمام نقاط درصدی نسبت به کودکان دنور عقب تر بودند. داده های مربوط به دو جنس نشان داد که در بخش حرکات ظریف تفاوت معنی داری بین دو جنس وجود دارد, اما در بخش حرکات درشت این تفاوت معنی دار نیست. همچنین مشخص شد که از این آزمون می توان برای اندازه گیری حرکات درشت و ظریف در کودکان 6-3 ساله استفاده کرد. ازاین رو پیشنهاد می شود, که مراکز مسئول برنامه های حرکتی – فعالیت بدنی را با همکاری متخصصان تربیت بدنی برای جبران این عقب ماندگی ها تدوین و اجرا کنند. آزمون دنور II در بخش حرکات ظریف و درشت استاندارد شده و برای شهر شیراز دارای روایی و پایایی و جداول نورم است.
خلاصه ماشینی:
1- Personal – Social 2- Fine Motor – Adaptation 3- Language 4- Gross Motor 5- Oeda چون – ژن چن ١ در سال ۲۰۰۳ در تحقیقی با عنوان وضعیت رشـدی در بچـه هـای ۵‐۳ سالة شهر تایپه با استفاده از آزمون دنور و ارتباط جنسیت , سطح تحصیلات والدین , شـغل , تعداد فرزندان و مراقب های فرزند را با روند تکاملی بررسی کرد و به این نتیجه رسید که در بخش حرکات درشت عقب ماندگی هایی وجود دارد و ضریب پایـایی آزمـون ۹۰ درصـد بـه دست آمد (۱۱).
همان طور که نتایج پژوهش های مذکور نشان می دهند, مقیاس یا آزمونی که بتوان از آن برای اندازه گیری و ارزیابی عملکرد حرکتی به طور خاص در دورة پیش دبستانی استفاده کرد, 1- Chwen – JenChen 2- Richard Webster وجود ندارد.
نتایج و یافته های تحقیق در این بخش نتایج پژوهش به ترتیب زیر ارائه می شود : ۱_ ضریب پایایی آزمون ۲_ ضریب روایی آزمون ۳_ تفاوت های جنسیتی در حرکات درشت و ظریف ۴_ جداول هنجاری در حرکات درشت و ظریف ضریب پایایی آزمون در این تحقیق برای محاسبة پایایی از روش دوباره سنجی استفاده شد که مقدار ضـریب کاپای آن برابر با ۹۱/۸۷ درصد برآورد شد و همان طور که مشاهده می شود, ضریب تـوافقی زیادی را نشان می دهد.
بنابراین در پژوهش حاضر, عملی بودن , پایایی , روایی , تفاوت های جنسیتی و جداول هنجاری ۲۴ مهارت حرکتی کودکان ۳ تا ۶ سال از طریق آزمون رشد حرکتی دنور بررسی شد که برای استفاده در کودکان ۳ تا ۶ سال شهر شیراز عملی , روا و پایا است .