چکیده:
در این تحقیق تأثیر سه روش یادگیری مشاهده ای یعنی روش های مشاهدة کلی, متناوب و ترکیب این دو روش بر یادگیری سرویس چکشی والیبال بررسی شد. سی دانشجوی کارشناسی پسر مبتدی دانشگاه شهید چمران اهواز شرکت کننده در این تحقیق به صورت تصادفی در سه گروه جای گرفتند. یک گروه 10 سرویس چکشی والیبال را که توسط یک والیبالیست ماهر اجرا می شد, از طریق نوار ویدئویی مشاهده و سپس اقدام به تمرین سرویس کردند. گروه دیگر فقط یک بار حرکت را مشاهده و سپس اقدام به تمرین مهارت کردند. در این گروه افراد بعد از سه بار اجرای حرکت یک نمایش دیگر دریافت کردند و این عمل (یک نمایش و سه اجرا) تا اتمام 10 نمایش ادامه یافت. گروه آخر 5 نمایش را قبل از تمرین و 5 نمایش دیگر را به صورت تناوبی با تمرین (یک نمایش و سه اجرا) دریافت کردند و 15 ضربة آخر بعد از آخرین نمایش اجرا شد. فرم و دقت اجرای افراد در مراحل اکتساب و یادداری کوتاه مدت که 5 دقیقه و یادداری بلند مدت که 48 ساعت بعد از آن بود, ارزیابی شد. نتایج نشان داد که روش مشاهدة ترکیبی برای یادگیری فرم اجرای سرویس در مرحلة یادداری بلندمدت بهتر است. براساس یافته های این تحقیق پیشنهاد می شود مربیان ورزشی از چند نمایش قبل از اجرا و سپس چند نمایش در مراحل ابتدایی تمرین برای آموزش فرم اجرا استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل واریانس یک راهه و آزمون پیگیری توکی برای بررسی تفاوت میانگین نمـرة دقت اجرای سرویس در مرحلة یادداری کوتاه مدت بین گروه ها در جدول هـای ۱ و ۲ نـشان داده شده است .
به تصویر صفحه رجوع شود نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای بررسی تفاوت میانگین نمرة دقت اجرای سرویس در مرحلة یادداری بلندمدت بین گروه ها نشان داد که تفـاوت معنـی داری بـین دقـت اجـرای سرویس گروه ها در سطح معنی داری ۰/۰۵ >P وجود ندارد (۳/۱۷= F و ۰/۰۵۸ = P).
نتایج تحلیل واریانس یک راهه نیز برای بررسی میانگین نمرة نحوة اجـرای سـرویس در مرحلة اکتساب بین گروه های آزمایشی نشان داد که تفاوت معنی داری بـین نحـوة اجـرای سرویس گروهها در سطح معنی داری ۰/۰۵ >P وجود ندارد (۳/۲ = F و ۰/۰۵۷ = P).
نتایج تحلیل واریانس یک راهه و آزمون پیگیری توکی برای بررسی تفاوت میانگین نمـرة فرم اجرای سرویس در مرحلة یادداری کوتاه مدت بین گروه ها در جدول هـای ۳ و ۴ نـشان داده شده است .
به تصویر صفحه رجوع شود جدول های ۵ و ۶, به ترتیب نتایج تحلیل واریانس یک راهه و آزمون پیگیـری تـوکی را برای بررسی تفاوت میانگین نمرة فرم اجرای سرویس در مرحلة یادداری بلندمدت بین گروه ها نشان می دهند.
با توجه به اینکه در روش مشاهدة ترکیبی آزمودنی ها در یادداری کوتاه مدت و بلندمدت از فرم و دقت اجرای بهتری نسبت به دو گروه دیگر برخـوردار بودنـد, ازایـن رو پیشنهاد می شود مربیان ورزش با آموزش این روش به پایداری یادگیری مهارت های حرکتی کمک کنند.