چکیده:
نظریات دلاکتو, کفارت و هب, گویای اهمیت فعالیت هـای حرکتی در رشد ذهنی و شناختی انسان است که انسجام سیستم های حرکتی و ذهنی او را برای یادگیری فراهم می سازد . از این نظریات می توان در تدوین کتاب های درسی فارسی دانش آموزان با توجه به اصول تعلیم و تربیت و تعیین جایگاه فعالیت های بدنی استفاده کرد. هدف این تحقیق توصیف و تحلیل نوع نگرش تدوین کنندگان کتاب های درسی فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه های اول تا سوم دبستان به فعالیت هـای بدنی است که درمجموع شامل 6 کتاب با 132 موضوع درسی و 860 صفحه بود. کتاب های یاد شده واژه به واژه, خط به خط و تصویر به تصویر توسط چک لیست های محقق ساخته براساس نگرش های مثبت, خنثی و منفی در زمینة مقولة فعالیت های بدنی بررسی شدند. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار ناپارامتریک خی دو استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر سه پایه فعالیت های بدنی بیشتر دارای نگرش مثبت بود که هر چه از پایة اول به سوم پیش می رود, نگرش مثبت افزایش می یابد. متغیرهای ورزش و انواع آن در کتاب های سوم و تصاویر حرکتی در کتاب های دوم و سوم از نگرش مثبت 100% برخوردار بودند. استمرار در توجه متغیرها در محتوای کلیة کتاب ها مشاهده شد, اما پیوستگی و فزایندگی نداشتند.
خلاصه ماشینی:
تحلیل نگرش تدوین کنندگان کتاب های درسی فارسی اول تا سوم دبستان نسبت به فعالیت های بدنی آمنه رضوی ١ _ پروانه نظرعلی _ محمد خبیری _ معصومه شجاعی استادیار دانشگاه الزهرا _ استادیار دانشگاه الزهرا _ استادیار دانشگاه تهران _ استادیار دانشگاه الزهرا چکیده نظریات دلاکتو, کفارت و هب , گویای اهمیت فعالیت هـای حرکتی در رشد ذهنـی و شـناختی انـسان است که انسجام سیستم های حرکتی و ذهنی او را برای یادگیری فراهم می سازد .
هدف این تحقیق توصیف و تحلیل نوع نگرش تدوین کنندگان کتاب های درسـی فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه های اول تا سوم دبستان به فعالیت هـای بدنی است که درمجمـوع شـامل ۶ کتاب با ۱۳۲ موضوع درسی و ۸۶۰ صفحه بود.
این پژوهش برای پاسخ به پرسش زیر انجام شد که : «آیا معلمان کلاس های اول , دوم و سوم ابتدایی می توانند دانش آمـوزانی را کـه خـوب می دوند, خوب می پرند و فعالیت های بدنی خود را با اشتیاق انجام می دهند را هم دوسـت داشته باشند؟» شناخت نوع نگرش تدوین کنندگان کتاب های درسی به مقولة فعالیت های بدنی ضرورتی انکارناپذیر است و در جست و جوهای انجام یافته برای پیشینة تحقیق چه در داخل و چه در خارج از کشور, پژوهش های مشابهی قابل دسترس نبود که خود حاکی از نو بودن این دیدگاه به طور کلی است .
در این مقاله سعی شده نظریه های به دست آمده از پژوهش تحلیل محتـوای کتـاب هـای درسی فارسی اول , دوم و سوم ابتدایی ایران (۱۵, ۱۶, ۱۷, ۱۸, ۱۹, ۲۰) به منظور روشن شدن نوع نگرش تدوین کنندگان به مقولة فعالیت های بدنی مورد توجه قرار گیرد.