چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی تاثیر تداخل ضمنی (CI) بر اکتساب، یادداری و انتقال سه نوع مهارت سرویس ساده، چکشی و موجی طراحی شد. بدین منظور چهل نفر از دانشجویان پسر دانشگاه تهران با میانگین سنی 2 ± 4/22 سال به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه تجربی 1 و 2 به منظور بررسی اثر و مقایسه دو روش تمرینی مسدود (با تداخل ضمنی کم) و تصادفی (با تداخل ضمنی زیاد) قرار گرفتند. آزمودنی های هر گروه در مرحله اکتساب، طی نه جلسه سه نوع سرویس والیبال را 378 بار تکرار تمرین کردند. 45 آزمون اکتساب طی سه جلسه در مرحله تمرین به عمل آمد و بعد از 5 و 7 روز به ترتیب در 15 تکرار آزمون یادداری با تاخیر و 15 آزمون انتقال شرکت کردند. به منظور بررسی اثر هر نوع تصویرسازی بر اکتساب، یادداری و انتقال روش های مذکور، از آزمون های t، و برای مقایسه دو نوع تصویرسازی برای تعیین اختلاف درون گروهی و بین گروهی در میانگین های گروه ها، از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) «اندازه گیری تکراری» (REPETED MEASURES) استفاده شد. نتایج دو گروه آزمایشی اثر معنی دار تداخل ضمنی را با افت اجرای گروه تصادفی در زمان اکتساب و افزایش چشمگیر آنان را نسبت به گروه مسدود در تست های یادداری با تاخیر و انتقال نشان داد ( P<05/0) . این یافته ها از این ادعا که تمرینات با تداخل زمینه ای بالا، در هر دو جنبه ، موجب پیشرفت فراهم سازی حرکت و قدرت حافظه می شود، حمایت می کند.
خلاصه ماشینی:
com@Jfazel٩٥ :Email 2 - Contextual interference 3 - Blocked Practice 4 - Random Practice 5 - Acquisition 6 - Retention 7 - Transfer اعتبار تداخل زمینه ای (CI) در تحقیقات یادگیری حرکتی در طول ۲۵ سال بعد از شروع مطالعات پایه ای آزمایشگاه های اولیه به دست آمده و تأثیرات آن معین شده است (باتیگ ، ۱۹۶۶، ۱۹۷۹؛ شی و مورگان ، ۱۹۷۹) ١ .
این تحقیق به منظور بررسی تغییرات شرایط تداخل ضمنی (CI) ۴۰ نفر از دانشجویان در دو گروه ۲۰ نفری با دخالت ضمنی کمتر (تمرین مسدود) و دخالت ضمنی زیادتر (تمرین تصادفی ) طراحی شد تا موقعیت مراحل عملکردهای اکتساب ، یادداری و انتقال روش های مذکور در سه مهارت سرویس های ساده ، چکشی و موجی از پهلو ارزیابی شود.
تحقیق حاضر بخش اول فرضیة مگیل و هال یعنی تعدد در تکالیف را که دارای برنامة تعمیم یافتة متفاوت باشد، مورد بررسی قرار داده است تا بدین ترتیب آشکار شود که آیا بین دو روش تمرینی مسدود و تصادفی در اکتساب ، یادداری و انتقال سه نوع سرویس ساده ، چکشی و موجی اختلاف معنی داری وجود دارد یا نه ؟ تحقیق حاضر بر اثر مهارت و مقایسة روش های تمرین در تکالیف متمرکز است ، هر چند تکالیف مورد بررسی در سه سطح پیچیدگی قرار دارد، نتایج به دست آمده تأثیر و رابطة مقایسه ای روش های تمرین را آشکار کرده است .