چکیده:
اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه های فشار اقتصادی و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن آن تاثیرها و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است که این امر بدون داشتن راهبردهای موثر و برنامه ریزی شده امکان پذیر نمی باشد. با عنایت به لزوم اجرای درست راهبردهای اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی کشور، شناسایی اطلاعات مهمی که باید در لحظه مورد پایش قرار گیرد، چگونگی جمع آوری، نمایش و تحلیل این اطلاعات بیش از پیش ضروری می نماید. داشبورد سازمانی، ابزاری است غنی از شاخص ها، گزارش ها که به صورت پویا عمل کرده تا مدیران با استناد به آن بتوانند در هر لحظه عملکرد شاخص ها را مشاهده نموده و وضعیت آن را نسبت به چشم اندازها و راهبردها مقایسه و بررسی نمایند. لیکن جهت بهره
ور شدن داده ها، استفاده از منطق هوش تجاری اجتناب ناپذیر است. هوش تجاری سیستمی است که داده های مختلف، پراکنده و ناهمگون را یکپارچه و<br />منسجم می کند و می تواند گزارش های تحلیلی و چند بعدی را برای تصمیم گیری مدیران کشور فراهم نماید. این پژوهش که از نوع توسعه های و کاربردی است، عوامل توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری را در قالب سیصد و پنجاه و هفت کد با مرور ادبیات تحقیق شناسایی و با مشارکت 38 خبره سازمانی و دانشگاهی و استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون و روش گروه کانونی اقدام به دسته بندی این عوامل نموده است که در قالب بیست و چهار مضمون پایه و هفت مضمون سازمان دهنده شامل، نیازسنجی و امکان سنجی، برنامه ریزی، طراحی فرایندی، طراحی نرم افزاری، استقرار و پیادهسازی، ارزیابی و تحلیل و نگهداری و توسعه دسته بندی انجام گرفت. در مرحله<br />دوم 24 مضمون پایه در اختیار خبرگان اقتصاد مقاومتی قرار گرفت و در نهایت 20 عامل بهعنوان عوامل موثر درارزیابی راهبرهای اقتصاد مقاومتی، مورد تایید نهایی قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
منطق هوش تجاری جهت ارزیابی راهبردهای اقتصاد مقاومتی صفحات ٤٥ تا ٦٣ دریافت : ٩٦/١٢/١١ سید علی اکبر هاشمی 1 پذیرش : ٩٧/٠٦/٢٤ چکیده اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه های فشار اقتصادی و متعاقبا تلاش برای کنترل و بیاثر کردن آن تاثیرها و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است که این امر بدون داشتن راهبردهای موثر و برنامه ریزی شده امکان پذیر نمیباشد.
جهت ارزیابی تحقق راهبردهای ذکرشده و اجرای دقیق و کنترل عملکرد دستگاه های مجری، نیاز به توسعه یک سیستم اطلاعاتی با عنوان داشبورد سازمانی وجود دارد که با بهره گیری از منطق هوش تجاری تمامی اطلاعات حیاتی را به صورت تجمیع شده و تحلیل و آنالیز شده به استفاده از ابزارهای گرافیکی و نمودارها برای مدیران و تصمیم گیران کشور ارائه نماید و همچنین پیش بینیها و هشدارهای لازم را در مورد تحقق یا عدم تحقق شاخص ها در آینده به تصمیم گیران ارائه نماید.
همان گونه که در مرور ادبیات و پژوهش های پیشین مشخص است با عنایت به بین رشته ای بودن این فرایند برخی از تحقیقات به بعد سیستمی آن و فرایندهای مربوطه و برخی دیگر به بررسی نحوه تغییرات پایگاه داده های سازمان و عملیات های لازم برای توسعه هوش تجاری متمرکز شده اند ازاین رو انجام تحقیقی که کل فرایند توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری را از ابعاد سیستمی، فرایندی، پروژه ای، ارزیابی عملکرد و نرم افزاری و خصوصا در راستای سنجش راهبردهای اقتصاد مقاومتی بررسی و مدل کند ضروری مینماید.