چکیده:
مقدمه:پایبند بودن پزشک به زمان استاندارد ویزیت نقش مهمیدر تشخیص و درمان وکاهش نیاز به ویزیت مجدد دارد. لذا مطالعه حاضر به تعیین روند تغییرات شاخص ویزیت - ساعت پزشکان بعد از طرح تحول نظام سلامت پرداخته است.
روش پژوهش: این مطالعه به صورت مقایسهای ، 6 ماهه دوم سالهای1393و 1395 مقایسه گردیدند. جامعه آماری کلیه بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران (24 بیمارستان) انتخاب شدند، اطلاعات مربوط به ویزیت درمانگاههای تخصصی هر بیمارستان (ساعت فعالیت ماهیانه پزشک و تعداد بیمار ویزیت شده، آموزشی / درمانی بودن ، نوع تخصص پزشک، وضعیت استخدام پزشک و ...) استخراج و با استفاده از نرمافزار STATA12، با آزمونهای مرتبط در سطح معنیداری05/0p< آنالیز گردید.
یافتهها: شاخص ویزیت - ساعت در سال1393برابر با 17/7± 11/9، درسال 1395 این میزان به 4/2±8/4 ویزیت به ازای یک ساعت فعالیت پزشک بوده است (0/002=p).مقایسهاین شاخص در سه گروه تخصص نشان داد که میانگین ویزیت - ساعت متخصصین جراحی، 15/7 ±12/0، متخصصین داخلی، 12/4±9/7 و گروه سایر متخصصین، 4/2±7/8 بوده است (0/002=p)، سال 1393 میانگین ویزیت - ساعت در بیمارستانهای درمانی برابر با 12/1±10/3 و در بیمارستانهای آموزشی - درمانی 23/4±14/5 بوده است (0/02=p)، سال 95 در بیمارستانهای درمانی برابر با 3/6±8/1 و بیمارستانهای آموزشی - درمانی برابر با 4/9±8/8 بوده است (0/1=p). میانگین ویزیت - ساعت با تخصص پزشکان (0/001>p) و مالکیت بیمارستان (0/043=p) ارتباط معنیدار داشت.
نتیجهگیری: میانگین شاخص ویزیت - ساعت در سال 1395 نسبت به سال 1393 بهبود یافته است. لذا در عین توجه به بهبود مستمر این روند، نظارتهای بیشتر در جهت رسیدن به اهداف این بسته خدمتی مهم توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
بسته ارتقاء کیفیت خدمات ویزیت به عنوان یکی از محورهای طرح تحول سلامت از تاریخ 15/02/1393 در بیمارستانهای دولتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با هدف استانداردسازی زمان ویزیت همکاران پزشک (8 بیمار در هر ساعت برای کلیه مشمولین و 6 بیمار در ساعت برای گروه روانپزشکی) و توجه ویژه به معاینات بالینی و جلوگیری از تکرار ویزیتهای بی مورد بوده، شروع شده است]18[، لذا مطالعه حاضر با توجه به اهمیت اجرای این بسته، به تعیین روند تغییرات شاخص ویزیت - ساعت پزشکان در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی سالهای 1393 و 1395 و مقایسه آن بر حسب مالکیت پرداخته است.
) جدول 3: میانگین و انحراف معیار ویزیت ساعت بر حسب تخصص پزشک در هر درمانگاه در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران بعد از (به تصویر صفحه مراجعه شود.
) جدول 4: تاثیر عوامل مرتبط با ویزیت/ساعت با استفاده از مدل رگرسیون چندگانه در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران بعد از طرح تحول نظام سلامت در سالهای 1393 و 1395 (به تصویر صفحه مراجعه شود.
How strategies for managing patient visit time affect physician job satisfaction: a qualitative analysis.
Effects of managed care on the length of time that elderly patients spend with physicians during ambulatory visits: National Ambulatory Medical Care Survey.
Outpatient waiting time in health services and teaching hospitals: a case study in Iran.