چکیده:
در مقالة پیش رو نگاهی کلّی بر دو مفهوم «کسب» و «یادگیری» زبان خارجی شده است که تحقیقات پیرامون این دو مفهوم
کماکان در حوزة تخصّصی آموزش ادامه خواهد داشت تا جایی که بتوان در قلمرو یادگیری زبان بهجایی دستیافت که تقریبا
همچون کسب زبان» منطقی و کاربردی باشد؛ زیرا این نیازه هرروزه در جوامع رو به پیشرفت و نیز حتی جوامع پیشرفته
احساس میشود که زبان خارجی را نهتنها در مدّت زمان معیّن و نه طولانی بلکه با بالاترین کیفیت و در نظر گرفتن تمام
عناصر تاثیرگذار در آموزش و یادگیری و بسیار نزدیک به مفهوم کسب زبان باید آموخت. فراگرفت و به کار بست. حتما این
نکته را باید من نظر قرار داد که هر زبان ویژگیهای منحصر و مختص خود را نیز داراست. در ادامه تنها گذری کوتاه و کلّی بر
انواع یادگیرندگان صورت گرفته است که ضرورت شناخت آن برای فراگیرندگان/یادگیرندگان و فرادهندگان روشن گردد زیرا
که هم فراگیرندگان باید به شناختی از خود برسند و روشهای کارآمد یادگیری خویش را بشناسند و از آنها برای پیشرفت
بیشتر در یادگیری بهره برند و هم فرادهندگان با شناسایی این تیپها که تنها یکی از پارامترهای موثر میباشند. از آن
سرسری عبور ننمایند و در آموزش خود نیز آنها را لحاظ و من نظر قرار دهند. لذا در این مقاله تنها به معرفی اجمالی یکی از
آن موارد و المانها که همانا انواع یادگیرندگان است. پرداخته میشود که با پیچیدگی و نیز پیچیدهتر شدن انسان امروزی
یقینا بر تلفیقی گردیدن آنها افزوده و نیز چگونگی بهره بردن از این شناخت در حوزة آموزش و یادگیری نقش بسزایی ایفا
خواهد نمود. درواقع در پژوهش حاضر تلاش بر این است بهصورت اجمالی اشارهای به تاثیر یکی از پارامترهای مشترک میان
حوزة آموزش و فراگیری زبان که همانا انواع یادگیرندگان است. تحت عنوان متغیّر مستقل ! بر متغیّر وابستة" یادگیری» نمود؛
زیرا تیپهای یادگیرندگان حتما در یادگیری و نوع فراگیری آنان تاثیرگذار خواهند بود و درک آن موارد هم حتما کمک
شایانی در امر آموزش خواهد شد. لحاظ نمودن تیپها و انواع یادگیرندگان یکی از مواردی است که چنانچه در امر آموزش
اعمال شود. بازخورد خوبی به همراه خواهد آوردء زیرا که سبکهای یادگیری و نیز انواع یادگیرندگان نهتنها بر یادگیری بلکه
بر آموزش نیز تاثیرگذار هستند. هدف از پژوهش حاضر درک تفاوت دو مفهوم «کسب» و «یادگیری» زبان است زیرا تا درک
این تفاوت حاصل نشود. موفّقیت در امر آموزش و حتی یادگیری میسّر نخواهد شد. روش تحقیق حاضر حاصل از مشاهدات
کلاسی مختلف علاوه بر سالها تدریس مدرسهای, موسسهای, دانشگاهی و سازمانی و نیز مطالعات و پژوهشهای کتابخانهای
بوده است. لازم به ذکر است که این مهم تنها یکی از پارامترهای اساسی و اصلی در حوزه مشترک میان آموزش و فراگیری
زبان بهعنوان زبان دوّم و غیره میباشد.ء زیرا که افراد به سبکها و طرق مختلف میآموزند و آشنایی با این تیپها کمک بسیار
شایانی به هر دو طرف خواهد نمود.
خلاصه ماشینی:
یا برای مثال دانشجوی خارجی که در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی تحصیل میکند، باید ابتدا زبان را خوب فرابگیرد تا بعدا بتواند اشعار مربوط به شعرای ایران زمین همچون حافظ و سعدی را بخواند و درک نماید و غیره ؛ و این آموزش کاربردی به فراگیرندگان هنگامی اتفاق میافتد که اولا افراد، متخصص در امر آموزش و ثانیا علاقه مند به کار آموزشی و حوزة آموزش باشند و سر کلاس تدریس رفتن و آمدن برایشان روش جاری نشود _تا آنجا که حتی چنانچه صد عدد کلاس با سطوح یکسان داشتند، صد مدل مختلف تدریس نمایند و مطالب نیز میتوانند متفاوت باشند و کلاس ها را کپی پیست نکنند و فرادهندگان باید به روز و از آخرین متودهای تدریس و علمی و از آخرین و به روزترین تحقیقات و پژوهش های انجام گرفته در حوزة آموزش ، روانشناسی آموزشی، زبانشناسی، آواشناسی، یادگیری و غیره و هر آنچه مرتبط با آنهاست مطلع باشند_ و هر کلاس را مورد ارزیابی قرارداده (ارزیابیهای استاندارد _که این خود نیز یک علم است و صرف کپی کردن یک فرم از اینترنت و ارائۀ آن به فراگیرندگان و انباشتن دنیایی برگه روی هم نمیتوان نام ارزیابی استاندارد بر آن نهاد، ضمن اینکه ارزیابیها باید به دست متخصصین امر آموزش جهت بررسیهای بیشتر و مطالعات و ارزیابی - های دقیق تر برسند و اساس و بنیانی شوند برای مطالعات و تحقیقات و پژوهش های علمی بیشتر و گسترده تر آتی و نه اینکه اصلا فرادهندگان نتوانند آن ها را روئیت و نقاط ضعف و قوت خود را بیابند_) و با دقت با تمام جان و روان در کلاس حاضر شوند و خود فرادهندگان (منظور افرادی هستند که در حوزة زبان به صورت تخصصی تحصیل نموده اند و نیز شاگردانی ممتاز بوده اند که صرفا درس را به خاطر نمره نخوانده و ادامه نداده اند بلکه با تجربۀ کار علمی و عملی در کنار تحصیل توانسته اند به نقطۀ قابل ملاحظه ای دست یابند و در این حوزه نیز صاحب سبک و نظر شوند (و حتی نه هر تحصیل کردة حوزة زبان که صرفا به دنبال اخذ یک مدرک دانشگاهی یا اخذ مدرک دانشگاهی در این حوزه باشد) و نه فرادهندگانی که از سایر رشته های غیرمرتبط با زبان های خارجی صرف داشتن توانایی صحبت کردن یا دلایل دیگر به هر نحوی وارد حوزة آموزش زبان و تدریس میشوند.