چکیده:
این پژوهش با دو هدف تدوین نظریه مدیریت تجربه از دیدگاه اسلام و بررسی
وضعیت آن از دیدگاه کارشناسان در یک سازمان دولتی انجام شد. این پژوهش
توصیفی و از نوع تحلیلی و پیمایشی است. برای دستیابی به هدف اول» کتاب
میزان الحکمه (نوشته محمدی ریشهری) به روش نمونهگیری هدفمند از نوع موارد
معروف انتخاب شد و به روش نظریه دادهبنیاد مورد بررسی قرار گرفت. با تحلیل
کتاب» مفاهیم مرتبط با مدیریت تجربه استخراج و با توجه به پدید» زمینه» علت»
مداخلهگل راهبرد و پیامد طبقهبندی شد. سپس ارتباط موارد مذکور در قالب یک
الگو طراحی وبا نوشتن قضایا نظریه مدیریت تجربه از دیدگاه اسلام تدوین و
برازش آن مورد بررسی و قرار گرفت. برای دستیابی به هدف دوم نیز براساس
نظریه مذکور پرسشنامهای با سه مولفه درک اهمیت تجربه» کسب و نگهداری
تجربه و بهکارگیری تجربه طراحی گردید. سپس تعداد ۴۲ نفر از کارشناسان یک
سازمان دولتی در شهر اصفهان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و دیدگاه
آنان در زمینه وضعیت مدیریت تجربه دریافت شد. نتایج آزمون تی وابسته نشان
داد که از دیدگاه کارشناسان در وضعیت موجود میزان مدیریت تجربه در سازمان
پایینتر از وضعیت مطلوب است. همچنین نتایج آزمون فریدمن! نشان داد که
رتبهبندی مولفههای مدیریت تجربه در وضعیت موجود بهترتیب شامل کسب و
نگهداری تجربهء درک اهمیت تجربه و بهکارگیری تجربه بوده است؛ درحالیکه
در وضعیت مطلوب باید بهترتیب شامل درک اهمیت تجربه» کسب و نگهداری
تجربه و بهکارگیری تجربه باشد.
خلاصه ماشینی:
براساس دیدگاه برگمان به عنوان تنها صاحبنظر در زمینه مدیریت تجربه فعالیتهای مدیریت تجربه، Experience management Bergmann Sun Finnie Agent Sun Lau عبارت است از: جمعآوری 1 (گردآوری تجربه از منابع موجود)، الگوسازی 2 (یافتن روش مناسب جهت ارائه تجربه مورد استفاده مجدد و شکلدهی به آن در صورت نیاز)، ذخیرهسازی 3 (ذخیره تجارب جمعآوری شده)، استفاده مجدد 4 (استفاده از تجربه قبلی جهت حل مسئله جدید)، ارزیابی 5 (ارزیابی تجربه در هنگام استفاده مجدد از نظر مناسب بودن تجربه انتخابی، صحت و دقت تجربه بازیابی شده و غیره) و نگهداری 6 (بهروزرسانی تجربه) (برگمان، 2002، ص12 و 13).
رتبهبندی مؤلفههای نظریه مدیریت تجربه از دیدگاه اسلام در وضعیت موجود و مطلوب {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ***p≤, 001/0** p≤, 01/0* p≤01/0 براساس جدول شماره 5 نیز نتایج آزمون فریدمن نشان داد که در وضعیت مطلوب، تفاوت بین رتبه سه مؤلفه، معنادار نیست؛ اما در وضعیت مطلوب، تفاوت رتبه سه مؤلفه مدیریت تجربه با یکدیگر معنادار است (005/0>P و 091/10 =X2) و رتبهها بهترتیب از نخستین تا واپسین رتبه عبارتاند از: درک اهمیت تجربه، کسب و نگهداری تجربه و بهکارگیری تجربه.
برایناساس نخستین یافته این پژوهش نشان داد که براساس کتاب میزان الحکمه از دیدگاه اسلام، نظریه مدیریت تجربه حاوی سه مؤلفه اصلی یعنی درک اهمیت تجربه، کسب و نگهداری تجربه و بهکارگیری تجربه است.
یافته دوم این پژوهش نیز نشان داد که بین وضعیت موجود مدیریت تجربه با وضعیت مطلوب آن تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت در هر سه مؤلفه درک اهمیت تجربه، کسب و نگهداری تجربه و بهکارگیری تجربه قابل شناسایی است.