چکیده:
امر به معروف و نهی از منکر بنا به نص آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از فرائض دینی و عامل استحکام حکومت و گسترش هنجارهای صحیح به لحاظ مسئولیت پذیر نمودن جامعه است؛ از طرف دیگر، با ظهور فناوری های نوین ارتباطاتی مانند شبکه های اجتماعی و آسیب ها و تهدیدهای حاصل از آن، احیا و گسترش این امر علاوه بر محیط واقعی در فضای مجازی نیز ضرورت می یابد که با توجه اینکه عرصه مجازی با فضای حقیقی متفاوت بوده و دارای پیچیدگی های خاص خود است، سازمان ها و نهادهای مختلفی که در جمهوری اسلامی ایران مسئولیت فعالیت در حوزه امر به معروف و نهی از منکر دارند، لازم است راهبرد مشخصی اتخاذ نموده و علاوه بر آن اولویت های راهبردی را با توجه به ظرفیت های محدود برای برنامه ریزی و اقدام، تدبیر نمایند.
این پژوهش کیفی با روش SWOT و با دریافت نظرات 32 نفر از نخبگان حوزه دینی و فضای مجازی سعی نمود اهم نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات را برشمرده و متناسب با آن ضمن احصای وضعیت فعلی، راهبرد متناسبی را پیشنهاد نماید؛ راهبردها نیز در دو حوزه کمی و کیفی ارائه شده است که دو راهبرد اصلی شامل شناخت و تبیین معروف و منکر در فضای مجازی و آموزش و تبلیغ معروف و منکر در فضای مجازی می شود.
Enjoining the good and forbidding the evil according to the text of the verses of the Holy Quran and Islamic traditions are religious duties and a factor in strengthening the government and spreading the right norms in terms of making society responsible; On the other hand, with the advent of new communication technologies such as social networks and the resulting damage and threats, the revival and expansion of this in addition to the real environment in cyberspace is necessary, given that cyberspace is different from real space. And it has its own complexities, various organizations and institutions that are responsible for activities in the field of enjoining the good and forbidding the evil in the Islamic Republic of Iran, it is necessary to adopt a specific strategy and in addition to strategic priorities according to the capacities Limited to plan and act.
This qualitative research with SWOT method and after receiving the opinions of 32 elites in the field of religion and cyberspace, tried to enumerate the most important strengths, weaknesses, opportunities and threats and, accordingly, while calculating the current situation, propose an appropriate strategy; Strategies are also presented in two areas, quantitative and qualitative, which include two main strategies, including recognizing and explaining the good and the bad in cyberspace, and teaching and promoting the good and the bad in cyberspace.
خلاصه ماشینی:
راهبردهای امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی نویسندگان: محمدجواد رمضانی 1 ، دکتر محمدرضا برزویی 2 دریافت: 20/11/1395 پذیرش: 24/02/1396 چکیده امر به معروف و نهی از منکر بنا به نص آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از فرائض دینی و عامل استحکام حکومت و گسترش هنجارهای صحیح بهلحاظ مسئولیتپذیر نمودن جامعه است؛ از طرف دیگر، با ظهور فناوریهای نوین ارتباطاتی مانند شبکههای اجتماعی و آسیبها و تهدیدهای حاصل از آن، احیا و گسترش این امر علاوه بر محیط واقعی در فضای مجازی نیز ضرورت مییابد که با توجه اینکه عرصه مجازی با فضای حقیقی متفاوت بوده و دارای پیچیدگیهای خاص خود است، سازمانها و نهادهای مختلفی که در جمهوری اسلامی ایران مسئولیت فعالیت در حوزه امر به معروف و نهی از منکر دارند، لازم است راهبرد مشخصی اتخاذ نموده و علاوه بر آن اولویتهای راهبردی را با توجه به ظرفیتهای محدود برای برنامهریزی و اقدام، تدبیر نمایند.
بیان مسئله پرداختن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بهلحاظ یک نظام صیانتی از پیام، فضای مجازی از جهت شیوهها، ابزارهای ارتباط جمعی بهعنوان قالب انتقال پیام، سبک زندگی و هویت دینی و اسلامی از نظر محتوا و غایت انتقال پیام در یک نگاه روشمند، امری دشوار و از حیث ارتباطی پیچیده است که هر کدام از این حیطهها یک زاویه از بحث را مشخص میکند که ترکیب هر کدام میتواند راهگشای ترسیم اهداف مورد نظر طرح باشد.