چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی مهارتهای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان در
استفاده از پایگاه های اطلاعاتی موجود در دانشگاه است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی توصیفی انجام شد. اطلاعات مورد نیاز با
استفاده از پرسشنامه و روش نمونه گیری تصادفی گردآوری گردید. جامعه آماری پژوهش بر طبق جدول
کرجسی مورگان ٢٨٥ نفر تعیین شد که ٢١٠ نفر پرسشنامه ها را عودت دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها
از نرم افزار spss21 و از شاخص آمار توصیفی، آمار استنباطی و همچنین آزمونها برای اثبات فرضیه ها استفاده شد. یافته ها: حجم نمونه ٢١٠ نفر و پایایی با استفاده از آلفای کرینباخ برابر92% محاسبه شده است که مقدار مطلوبی می باشد. برای تحلیل استنباطی در همه جداول از آزمون در سطح5% =a استفاده شده است. با بررسی میانگین ها میتوان گفت که آشنایی دانشجویان این دانشگاه با پایگاه های اطلاعاتی و رایانه مطلوب بوده است ولی مهارت استفاده آنها از پایگاه های اطلاعاتی مطلوب نیست و از سطح متوسط پایینتر است. ، آنها برای استفاده از پایگاه های اطلاعاتی بیشتر از جستجوی میدانی،Search و Advanced search استفاده می کنند و در استفاده از سایر موارد مهارت چندانی ندارند. دانشجویان اظهار داشتند که
بیشتر از طریق وب سایت کتابخانه مرکزی با نحوه استفاده از پایگاه های اطلاعاتی آشنا شدند. پایگاه
Science Direct بیشتر از سایر پایگاه ها مورد استفاده قرار گرفته است. از دیدگاه دانشجویان میزان
آشنایی با زبان انگلیسی، مشکلات ارتباطی، پایین بودن سرعت نت، عدم آگاهی از مزیت استفاده از
پایگاه های اطلاعاتی و عدم آشنایی با مهارت های جستجو به عنوان موانعی برای استفاده از پایگاه ها به
شمار می رود. از طرفی با توجه به یافتهها تعداد کمی از دانشجویان کارشناسی ارشد در کلاسها شرکت
کرده اند.
نتیجه گیری: در راستای تایید یا عدم تایید فرضیههای پژوهش، یافته های تحقیق نشان میدهد که
دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان در مهارت جستجوی پایگاه های اطلاعاتی در سطحی پایین تر از حد متوسط هستند و در سطح مطلوب قرار ندارند. بین خانم ها و آقایان در استفاده از پایگاه های اطلاعاتی تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی بین میزان آشنایی دانشجویان در رشته های مختلف با پایگاه های اطلاعاتی تفاوت معنا داری وجود دارد. در خصوص راهکارها، برگزاری دوره های تخصصی
آموزشی جهت بالا بردن مهارت های جستجو در پایگاه ها ضروری است و همچنین افزایش خدمات فنی و
پشتیبانی و دوره های آموزشی زبان انگلیسی نیز پیشنهاد می گردد
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: در راستاي تاييد يا عدم تاييد فرضيه هاي پژوهش ، يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي اصفهان در مهارت جستجوي پايگاه هاي اطلاعاتي در سطحي پايين تر از حد متوسط هستند و در سطح مطلوب قرار ندارند.
اين پژوهش درصدد است با دريافت نظرات دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي اصفهان از طريق پرسشنامه به وضعيت موجود از جمله نحوه آشنايي دانشجويان با پايگاه هاي اطلاعاتي و توانمندي استفاده از پايگاه ها و مهارت آنها در جستجو، پي ببرد.
جدول شماره ٥ : مهارت هاي استفاده دانشجويان تحصيلات تکميلي از پايگاه هاي الکترونيکي (به تصویر صفحه رجوع شود) پرسش سوم پژوهش : دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي اصفهان به چه ميزان از مهارتهاي جستجو در پايگاههاي اطلاعاتي آگاهند؟ با توجه به جدول شماره ٥ و با نظر به اينکه ميانگين رديف هاي١و٣و٤ از ميانگين در نظر گرفته شده ٣ بيشتر هستند ميتوان نتيجه گرفت که دانشجويان براي استفاده از پايگاه هاي اطلاعاتي از جستجوي ميداني، search و advanced search استفاده مي کنند و در استفاده از ساير موارد، مهارت زيادي ندارند.
در مورد موانع دستيابي به پايگاه هاي الکترونيکي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان طبق جدول شماره ٦ عواملي مانند ميزان آشنايي با زبان انگليسي، عدم آگاهي از مزيت استفاده از بانک هاي اطلاعاتي الکترونيکي، مشکلات ارتباطي و پايين بودن سرعت نت و عدم آشنايي با مهارت هاي جستجوي اطلاعات را موثر دانستند.