چکیده:
اشاره
فضای مجازی, قلمروی وسیعء بدیع و بکر است که برای ساکنان خود امکانات. آزادیها. فرصتهاء دلهرهها
و محدودههای نوینی را به همراه دارد. فضای مجازی, برای اوّلینبار توسط ویلیام گیمیسون کانادایی در
رمانهای علمی - تخیلی به سال ۱۹۸۲م مورد استفاده قرار گرفت. در هر صورت, هدف از این مقاله, تبیین
فرایند تعلیم و تربیت در فضای مجازی است؛ فرایندی که میتواند برای مواجهشدن با چالش تقاضای
اجتماعی برای افزایش فرصتهای یادگیری بدون استفاده از منابع مالی موسسات عالی مورد تجزیه و تحلیل
قرار گیرد و تعریفی جامع از فضای مجازی و تاثیر آن در فرآیند تعلیم و تربیت ارائه دهد و سپس, به ابعاد
تربیتی فضای مجازی در تعلیم و تربیت و مزایا و چالشهای این رویداد در تعلیم و تربیت اسلامی بپردازد
و در نهایت نیز راهکارهایی برای افزایش بهرهگیری آموزشی و همچنین مقابله با آثار مخرّب آن بر روی
جوانان (دانش آموزان) ارائه کند.
فضای مجازی علاوه بر آنکه آثار مثبت فراوانی بر فرآیند آموزش هر کشور دارد. پیامدهای زیانباری نیز
میتواند در این عرصه بر پیکره نظام آموزشی داشته باشد؛ از جمله اینکه بر تعلیم و تربیت اسلامی آثار
منفی میتواند بگذارد. در راهکارهایی که ارائه شده» بیشتر به نقش پدر و مادر (خانواده) و مدرسه در این
راستا تاکید شده است. امید است با بهکارگیری بهتر از این فناوری بتوانیم در امر آموزش و پرورش که
زیربنای همه سازمانهای یک کشور است. به سوی دانش و تولید بیشتر حرکت کنیم.
خلاصه ماشینی:
در هر صورت، هدف از این مقاله، تبیین فرآیند تعلیم و تربیت در فضای مجازی است؛ فرآیندی که میتواند برای مواجهشدن با چالش تقاضای اجتماعی برای افزایش فرصتهای یادگیری بدون استفاده از منابع مالی مؤسسات عالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و تعریفی جامع از فضای مجازی و تأثیر آن در فرآیند تعلیم و تربیت ارائه دهد و سپس، به ابعاد تربیتی فضای مجازی در تعلیم و تربیت و مزایا و چالشهای این رویداد در تعلیم و تربیت اسلامی بپردازد و در نهایت نیز راهکارهایی برای افزایش بهرهگیری آموزشی و همچنین مقابله با آثار مخرّب آن بر روی جوانان (دانشآموزان) ارائه کند.
فضای مجازی علاوه بر آنکه آثار مثبت فراوانی بر فرآیند آموزش هر کشور دارد، پیامدهای زیانباری نیز میتواند در این عرصه بر پیکره نظام آموزشی داشته باشد؛ از جمله اینکه بر تعلیم و تربیت اسلامی آثار منفی میتواند بگذارد.
اگر تا دیروز آموزش از معلمان و مربیان و کتاب به عنوان اصلیترین منبع سود میبرد، ولی امروزه آموزش با روشها، ابزارها و محیطهای جدید ارتباطی روبهرو شده است و آنچه در دنیای تعلیم و تربیت اهمیت دارد، این است که نظام آموزشی هر کشور یک محیط یاددهی، یادگیری پویا و بهروز را برای هر فرد فراهم نماید.
آموزشهای مجازی سیستم آموزشی، مبتنی بر اینترنت است که در آن با استفاده از ابزارهایی مانند چندرسانهای انیمیشن و شبیهسازها، در یک محیط مجازی، به ارائه آموزش و پرورش و بازآموزی اقدام میشود.