چکیده:
نقد ادبی شاید یکی از مهم ترین مباحث مدنظر رشته های ادبیات و زبانهای خارجه بوده و همواره از جایگاه خاصی در میان محققین و متخصصین فن برخوردار بوده چرا که درک و شناخت جریانهای ادبی و فکری که در بستر تاریخی و در پس زمان به عرصه ادبیات جهانی ارائه شده اند بدون یاری این شاخه از علوم انسانی چه بسا سخت و گاه ناممکن آید. تاریخچه نقد متون ادبی در ایران نیز به وفور مورد مطالعه قرار گرفته است. آثار زیادی در این راستا در داخل کشور به تآلیف و یا به ترجمه رسیده اند که در سطح دانشگاهی مورد استفاده اساتید و دانشجویان رشته های زبانهای خارجی قرار می گیرند. کتاب حاضر که از بعد شکل و محتوی مورد نقد و بررسی در این فرصت قرار گرفته است، به خوبی توانسته است خواننده را با چارچوب های کلی و اولیه علم نقد آشنا سازد. شاید مهم ترین کاستی اثر مذکور را بتوان در فقدان انسجام منطقی و تاریخی لازم میان خاستگاه فرهنگی و بستر اجتماعی که باعث تولید یک نوع جریان فکری می گردد از یک طرف، و از طرفی دیگر جریانهای ادبی ای که آن نوع خاص نقد را در خود جای می دهند دانست.
Literary criticism, as a special branch of humanities and social sciences, is one of the most important topics in foreign literary studies and therefore mostly focused at the universities around all of the world. Although the comprehension of literary and intellectual theories in it’s own historical contexts doesn’t seem always simple. In iranian universities the history of criticism is abundantly studied too and so many useful works in this case are been translated in topersian and today are used by academic staffs and students. The book presented here is recommended for the literary criticism in italian language and literature course. However the main flaw of this book, according to this paper, might be the lack of a detailed historical and methodical introduction about theories of literary criticism. Then some suggestions are given to improve these aspects.
خلاصه ماشینی:
فصل دوازدهم شاید طـولانی تـرین و جالب ترین بخش کتاب باشد: در این فصل از تعداد زیادی از نویسندگان صاحب نظـر نیمه دوم قرن بیست ایتالیا بحث هایی در مورد خوانش های متفـاوتی کـه از یـک مـتن ادبی می توان داشت آورده شده است که با توجه بـه تنـوع در انتخـاب و اهمیـت ایـن دسته از نویسندگان ، دانشجوی درس نقد ادبی ٢ با نقطـه نظرهـای متفـاوت و در عـین حال مهمی در خصوص نقد ادبی آشنا خواهد شد.
بـه عنـوان مثـال پیتـرو جیبلینـی (Pietro Gibellini) در اثر خویش بـا عنـوان ارزش ادبـی (Il valore letterario) چـاپ سال ١٩٩٩ به همـت نشـر لا اسـکوآلا (La Scuola) در شـهر برشـا (Brescia)، قبـل از پرداختن به انواع متدهای نقدی، در چند صفحه و به شکل خلاصه از تاریخچـه نقـد و روشـهای متـداول آن صـحبت بـه میـان آورده اسـت و ایـن امـر کتـاب وی را بـرای دانشجویان ایتالیایی در مقطع کارشناسی مفید واقع کرده است .
از نقطه نظر جامعیت مطالب این کتاب در رده آثار ممتاز قرار دارد ولـی بـا مطالعه دقیق منابع و مراجع مذکور در این اثر و با توجه به غنای علمی آنها، جای چنـد اثر مهم کلاسیک در زمینه مطالعات نقد ادبی خالیست کـه انتظـار مـی رفـت مؤلـف بـا توجه به شهرت خویش در مطالعات ادبی حداقل به آنها نیز اشاره ایـی مـی داشـت ؛ در این فرصت از آثارمدنظر نام برده می شود: ١.