چکیده:
عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گوناگونی تحت تأثیر شهرنشینی، سبک زندگی افراد را تغییر داده است. سبک زندگی در نحوهی گذران اوقات فراغت، پوشاک، تغذیه، مدیریت بدن، سبک معماری و چیدمان داخلی منازل جلوهگر میشود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مؤثر بر سبک زندگی ساکنان روستاهای تبدیل شده به شهر در شهرستانهای خواف و رُشتخوار در استان خراسان رضوی انجام شده است. مبانی نظری پژوهش بر مبنای نظریات ابن خلدون، وبر، وبلن، زیمل، بوردیو، گیدنز و چِنی تدوین شده است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته است. نتایج نشان میدهد بین مشارکت اجتماعی، سازمانهای سیاسی و اداری، شبکهی راهها و وسایل ارتباطی، روحیهی فردگرایی، هویت طبقاتی و روابط غیرمستقیم و ثانویه به عنوان عوامل اجتماعی، امکانات فرهنگی و آموزشی، مصرف رسانهای و سرمایهی فرهنگی به عنوان عوامل فرهنگی، مصرفگرایی، ایجاد مراکز خرید، تمایل به منافع سوداگرانه، کمرنگ شدن حمایتهای مشترک و سطح رفاه اقتصادی به عنوان عوامل اقتصادی و سبک زندگی افراد ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
سبک زندگی در روستاهای تبدیل شده به شهر در ایران (مورد مطالعه : شهرهای جدید شهرستانهای خواف و رشتخوار در استان خراسان رضوی) 2 چکیده : عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گوناگونی تحت تأثیر شهرنشـینی، سـبک زنـدگی افـراد را تغییر داده است .
نتایج نشان مـیدهـد بـین مشـارکت اجتماعی، سازمان های سیاسی و اداری، شبکه ی راهها و وسایل ارتباطی، روحیـه ی فردگرایـی، هویـت طبقاتی و روابط غیرمستقیم و ثانویه به عنوان عوامل اجتماعی، امکانات فرهنگی و آموزشـی، مصـرف رسانه ای و سرمایه ی فرهنگی به عنوان عوامل فرهنگی، مصرف گرایی، ایجاد مراکـز خریـد، تمایـل بـه منافع سوداگرانه ، کمرنگ شدن حمایت های مشترک و سطح رفاه اقتصادی به عنوان عوامـل اقتصـادی و سبک زندگی افراد ارتباط معناداری وجود دارد.
آزمـون همبسـتگی پیرسـون بـین فرضـیه هـای تحقیق (جدول ٣) نشان میدهد که وجود ارتباط معنادار بین اکثر فرضیه های فرعی مـورد بررسی بجز دو فرضیه ی گرایش های دینی و تغییر شیوه ی معیشت با متغیر وابسته (سبک زندگی) با سطح معناداری ٠/٠٠٠ تأیید شده است ؛ بنابراین میتوان گفت بـین مشـارکت اجتمـاعی، سـازمانهای سیاسـی و اداری، شـبکه ی راههـا و وسـایل ارتبـاطی، روحیـه ی فردگرایی، هویت طبقاتی، روابط غیر مسـتقیم و ثانویـه ، امکانـات فرهنگـی و آموزشـی، مصرف رسانه ای، سرمایه ی فرهنگی، مصرف گرایی، ایجاد بازار و مراکز خرید، تمایـل بـه منافع سوداگرانه ، کمرنگ شدن حمایت های مشترک، سطح رفاه اقتصـادی افـراد و سـبک زندگی ساکنان روستاهای تبدیل شده به شهر ارتباط معناداری وجود دارد.
متغیر سبک زندگی: (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول (٥) نتیجه ی آزمون معناداری تفاوت میـانگین متغیـر سـبک زنـدگی در شـهرهای مورد مطالعه را نشان میدهد.