چکیده:
داعش بهعنوان مظهر تروریسم پسامدرن در عصر جهانیشدن از بدو پیدایش خود تلاش داشته تا از ابزارهای جهانیشدن نظیر فضای مجازی، بهویژه تارنمای خلافت بوک استفاده کند. این در حالی است که داعش بهعنوان هویت مقاومتگرای غیراصیل و پیشامدرن از نظر فکری و عقیدتی خواستار تقابل با مدرنیته غربی و درصد تقابل فکری با شالودههای ایدئولوژیک جهانیشدن است ولی از نظر عملکردی از ابزارهای جهانیشدن بهویژه ابزارهای ارتباطی و فضای مجازی برای عضوگیری، شکلدهی به شبکه سلولهای تروریستی و گسترش خود براساس فرایند جهانیسازی هراس بهره میگیرد. بهعبارتدیگر، جهانیشدن برای داعش دارای طریقت و نه مطلوبیت است. داعش بهوسیله طیفی از روشهای تبلیغاتی پیچیده در بستر فضای مجازی برای جذب جوانان به این گروه تروریستی که خود را وفاداران به خلافت مینامند، منتشر میگردد. شبکههای اجتماعی اکنون به جزء جداییناپذیر از تلاش داعش برای پیشبرد اهداف نامشروع خود تبدیل شده است. در حال حاضر داعش با استفاده از رسانههای اجتماعی در حال گسترش جنگ به فراسوی مرزهای تحت کنترل خود است. داعش نهتنها به جذب نیرو اقدام میکند، بلکه به فرماندهی عملیاتهای تروریستی در کشورهای دیگر نیز از طریق فضای مجازی مبادرت میورزد. این مقاله درصدد آن است که ضمن بررسی تقابل فکری و نظری داعش با پدیده جهانیشدن، چگونگی بهرهگیری این گروه تروریستی را از ابزارهای ارتباطی این پدیده واکاوی نماید.
خلاصه ماشینی:
ریچارد برت و همکارانش ١ در کتابی تحت عنـوان «اسـتفاده از اینترنـت بـرای اهـداف تروریسـتی»٢ کـه بـا پشتیبانی واحد ویژه مقابله با تروریسم سازمان ملل متحد٣ و به سفارش دفتـر سـازمان ملـل در امـور جـرم و مواد مخدر٤ به رشته تحریر درآورده اند، به بررسـی چگـونگی اسـتفاده تروریسـت هـا از فضـای مجـازی و ابزارها و امکانات این بستر در راستای اهداف خود میپردازند و به بررسـی روش هـای تبلیغـات ٥ و جـذب افراد٦ در فضای مجازی توسط سازمان های تروریسـتی (کـه از نظـر ارتبـاط بـا ایـن پـژوهش حـائز اهمیـت میباشد) پرداخته و تلاش نموده اند تا ضمن اشاره به قطعنامه های سازمان ملل ٧ در زمینۀ مقابله با تروریسم به اتخاذ راهکارهایی برای مقابله با فعالیت تروریست ها در فضای مجازی بپردازند (٢٠١٢ ,.
به عبارت دیگر هویت مقاومت گرای غیراصیل که خود هویتی تروریستی اسـت در بسـتر اسـتفاده از فضـای مجازی و ابزارهای نوین ارتباطی آن نظیر شبکه های اجتماعی ١ اقدام به تشـکیل شـبکه هـواداری فرامـرزی نموده و با بهره گیری از استراتژیهای این نوع شبکه سازی باعث تحول مفهوم تروریسم گردیده و آن را به تروریسم پسامدرن بدل نموده است .
Twitter and Jihad: the Communication Strategy of ISIS, The Italian Institute for International Political Studies (ISPI), First Edition, Milan.
From Al- Qaeda To The Islamic State (ISIS), Jihadi Graups Engagein Cyber Jihadi Beginning With 1980, Promotion of Use of Electronic Technologies’ Up To Today’s Embrace of Social Media To Attract A New Jihadi Generation, The Middle East Media Research Institute (MEMRI) Inquiry Analysis- Jihadi and Terrorism Studies, 5 December.