چکیده:
حج از مهمترین فرایض و واجبات الهی است که بر هر مرد و زن مسلمان جامعالشرایط واجب است. برخی از آداب حج بین مرد و زن مشترک است برخی دیگر مختص<br /> به هر یک از آن دو است. در این پژوهش به مناسک حج زن که شامل مسائل مختص به زن است پرداخته شده و آرای مذهب شیعه امامیه و مذاهب چهارگانه ذکر شده و موارد اختلافی، بیان گردیده است؛ مواردی از قبیل همراهی همسریا یکی از محارم در سفر حج و در عده طلاق و وفات نبودن زن و ادای فریضه حج بدون اذن شوهر.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش به مناسک حج زن که شامل مسائل مختص به زن است پرداخته شده و آرای مذهب شیعه امامیه و مذاهب چهارگانهذکر شده و موارد اختلافی، بیان گردیده است؛ مواردی از قبیل همراهی همسریا یکی از محارم در سفر حج و در عده طلاق و وفات نبودن زن و ادای فریضه حج بدون اذن شوهر.
» بنابراین، همراهی زن با همسر یا یکی از محارمش[1] در صورتی که او میتواند خود را از خطرها حفظ کند، در استطاعت زن شرط نیست؛ اگرچه او دارای همسر باشد (خمینی1392ش، ص329؛ گلپایگانی 1413ق، ص36) و زنی که نمیتواند حج را بدون همراهی محارمش بهجا بیاورد، تحقق استطاعت در مورد او بر وجود چنین شرطی متوقف است و اگر این همراهی متوقف بر دفع اجرت باشد، واجب است که پرداخته شود و از نفقه حج محاسبه میشود.
در مورد این شرط بین فقهای اسلامی اختلاف وجود دارد: نظریه اول زنیکه در عدة طلاق یا وفات است، جایز نیست برای ادای فریضة حج خارج شود و دلیل آن قول خداوند است که فرمود: {لا تخرجوهن من بیوتهن و لا یخرجن} (طلاق: 7) «و آن زنان را [تا در عدهاند] از خانه بیرون مکنید وآنان نیز [بدون ضرورت] بیرون نروند.
بنابراین مهمترین احکام متعلق به عمره و حج که مختص زنهاست در اینجا بیان میگردد و به توضیح موارد ضروری و چالش برانگیز در این باب پرداخته میشود: الف) شرط نبودن اجازه همسر در حج فقهای اسلامی در مورد خارج شدن زن برای ادای فریضة حج، بدون اذن شوهر، اختلاف دارند: قول اول شرط نبودن اجازة همسر در بهجا آوردن حجةالاسلام زن مورد قبول همة فقهای شیعه است و نظر مخالفی در این زمینه وجود ندارد.