چکیده:
ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮای رﺷﺪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﻓﺮدی و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ایجاد نماید. معنویت مبتنی بر ارزشهای اسلامی را می توان به برخورداری افراد درون سازمان از اعتقاد و گرایش به خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص)، ائمه اطهار (ع) و احکام و ارزشهای اسلامی و التزام عملی آنها به تکالیف دینی تعبیر کرد. یکی از آثار مورد انتظار از وجود معنویت مبتنی بر ارزشهای اسلامی در سازمان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است که آن عبارت است از مجموعه از فعالیتهایی که برای دیگران و سازمان مفید است اما ماوراء وظایف اصلی فرد بوده و فرد این رفتار را بدون چشم داشت انجام می دهد. هدف این پژوهش بررسی نقش و معنویت سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی در ارتقای رفتار شهروندی سازمانی در شرکتهای تولیدی با تمرکز بر صنعت تجهیزات پزشکی است. در این تحقیق تعداد 4 شاخص برای معنویت سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی وتعداد 7 شاخص برای رفتار شهروندی سازمانی با مطالعه ادبیات موضوع شناسایی گردید. برای بررسی روابط درونی بین شاخصهای تحقیق از نظر خبرگان و روش دیمتل استفاده گردید. نتایج این تحقیق بر نقش بی بدیل دینداری و معنویت فردی به عنوان یک عامل علی که دارای بیشترین درجه تاثیر گذاری بر سایر شاخصها و همچنین بیشترین درجه اهمیت می باشد تاکید می نماید. همچنین نتایج بر اهمیت و ضرورت توسعه و ارتقای شاخصهایی چون مثبت اندیشی، هم سویی با ارزشها، امانتداری، کار با معنا و احساس همبستگی در سازمانها صحه گذاری نمود.
خلاصه ماشینی:
یکی از آثار مورد انتظار از وجود معنویت مبتنی بر ارزشهای اسلامی در سازمان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است که آن عبارت است از مجموعه از فعالیتهایی که برای دیگران و سازمان مفید است اما ماوراء وظایف اصلی فرد بوده و فرد این رفتار را بدون چشم داشت انجام می دهد.
به عبارت دیگر این تحقیق سعی دارد که بر نقش بی بدیل مبانی دینی و ارزشهای غنی اسلامی در توسعه معنویت سازمانی تمرکز نموده و آثار آنرا بر ارتقای رفتار شهروندی سازمانی را در حوزه تولید بویژه صنعت تجهیزات پزشکی را مورد مطالعه قرار دهد.
لذا سوال اصلی تحقیق آن است: - روابط درونی بین عوامل معنویت سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و شاخصهای رفتار شهروندی سازمانی چگونه است؟ 1.
ادبیات موضوع وجود نقش موثر معنویت سازمانی بر اساس ارزشهای دین مبین اسلام بر رفتارهای داوطلبانه و بدون چشم داشت اعضای سازمان (رفتار شهروندی سازمانی) که برای ذینفعان سازمان، خود سازمان و اجتماع مفید است را مورد تأکید قرار می دهد.
این پژوهش قصد دارد تا شکاف پژوهشی مذکور را با استفاده از تکنیک دیمتل و بررسی یکپارچه روابط درونی بین عوامل معنویت سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و شاخصهای رفتار شهروندی سازمانی، پر نماید.
نتایج این تحقیق بر نقش بی بدیل دینداری (اعتقاد و التزام به دین مبین اسلام) و معنویت فردی به عنوان یک عامل علی که دارای بیشترین درجه تأثیر گذاری بر سایر شاخصها و همچنین بیشترین درجه اهمیت می باشد تأکید می نماید.